Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under september 2009

Av Anna Englund - 20 september 2009 16:26

Det försöker jag pränta in i huvudet på Elsa varje dag och idag lyckades jag nog...Jag är en sån där mamma som alltid tjatar om att hon ska hålla händerna borta när man stänger bildörren för att hon inte ska klämma fingrarna..Och vad gjorde jag själv idag då?? Jo klämde pekfingret i bildörren..SATAN vad ont de gjorde, jag blev alldeles kallsvettig och illamående och trodde jag skulle svimma..Men det var bara att ta de kallt och gå in och spola de i kallvatten och plåstra om och åka till Ramhäll och hämta Helena för en tripp till Österby för och handla lite.. På vägen till Helena fick jag ta en liten kräkpaus i Morkarla för då gjorde så jävla ont så jag spydde..Sen trodde jag att det skulle bli en till vända i Österby för då var jag tvungen att gå ut från affären och må dåligt men som tur var kom inget upp den gången..Så just nu går jag omkring och har skitont och är totalt handikappad då det självklart är pekfingret på höger hand..

Så nu blir det till att knapra lite alvedon så jag får sova ikväll åtminstone iaf mellan stunderna då jag kommer lägga mig på fingret eller nåt..


Loke är dålig här hemma, han är lös i magen och ur form och har förlorat massor i vikt så nu är han bara skinn och ben och jag har inte en aning om vad som är fel..Så nu hoppas jag på att han bara har reagerat på avmaskningsmedlet eller ätit nåt olämpligt..Så nu får han bara majsvälling och vatten så får vi se om han blir bättre annars blir de till att ringa Vet Eksell...Mmmm billigt....

Av Anna Englund - 15 september 2009 18:48

Idag har det varit fullt upp, först upp imorse och elda så det skulle bli någorlunda varmt inne...det var ju bara 2 grader ute imorseFörvånad..Hua nu börjar verkligen hösten komma... Sen kom installations nissen och fixade vår parabol så nu har vi tv igen..*wohoo* Har inte tittat på tv på 4! veckor nästan kom vi fram till, och det värsta är att jag har inte saknat det direkt heller...Nu har jag ju kommit isäng i tid om kvällarna istället för att sitta och glo på dumburken, men det lär väl återgå nu när allt fungerar igen..

Sen på eftermiddagen så har vi varit ute och lekt med Waldo och så kom Linda och Alva över så barnen fick leka lite..

Waldo har hittat rena drömstället på vår tomt och det är Elsas sandlåda..*suck* Gissa hur mycket sand som ryms i hans inte riktigt lika fluffiga päls längre?? Massor kan jag tala om för att inte tala om alla dessa frön som sitter fast som man får försöka pilla loss varje kväll när han är som vildast...

Så nu för tiden så har jag ett kroniskt sandtag på min farstukvist som dessutom gärna sprider sig till resten av huset och Waldo har allt som oftast en brun haklapp....


Men men han har ju jätteroligt i sandlådan, det går ju att gräva stora gropar som man kan ligga i och så kan man ju rulla runt så att sanden verkligen fastnar i pälsen och funkar inte det då ålar man runt i daggen på gräsmattan först sen går man och lägger sig i sanden för då kan man verkligen vara hundra på att det fastnar..

Ah han är ju bara för underbar...


Nu på kvällningen har jag varit till Alunda och handlat lite och på nåt underligt vis så hoppar det alltid ner en godispåse eller två i min korg...förstår inte riktigt det..Men det kan nog slinka ner ikväll framför TVN...så nu kommer jag säkert lägga på mig ännu mer än vad jag redan gjort..Tur att vi har hundar så jag kan motionera bort allt överflöd så fort bebben har kommit och fogar och allt är bra..

Nej nu ska jag ställa mig vid kvinnosaken här i hemmet...Spisen..

Av Anna Englund - 13 september 2009 22:12


Av Anna Englund - 13 september 2009 16:38

Äntligen äntligen är utställningen över, nu är det 1.5år tills det är dags igen.. Igår när jag kom hem var jag så trött så jag bara stupade isäng, jag orkade inte ens ta bort smink eller nåt..Och jag har sovit så tungt inatt att jag inte ens har kännt att jag har haft kramp i vaderna utan jag kände bara räningsvärken efter det imorse..Då är man slut som människa, Waldo var trött han med fast han låg och sov i buren hela dan men det är mycket att lyssna på när man väl är vaken.

Grattis till Helena & Mira som knep BIS-R platsen igår, inte illa pinkat för en "grand old lady" som hon börjar bli med sina 7.5 år:D


Idag har vi pysslat lite här hemma, jag har försökt elda i öppna spisen...gick inge bra...Sen kom Mange från skogen och då började det brinna på en gång...*typiskt*

Och nu håller Mange på och byter rutan som jag "råkade" ha sönder så vi får se hur det går, kanske blir till och köpa en till..


Och nu ska jag åka till affären och köpa lite saker så jag kan göra en äppelkaka tills Åsa kommer med familjen och fikar..

Av Anna Englund - 10 september 2009 22:30

Typ så är min tillvaro just nu. Idag har jag varit på klubben 2 vändor, varit till Tobo 2 vändor och hämtat nya glas till våra trasiga fönster på Mälby glas. Och inte blir de bättre imorgon, då ska jag hjälpa Helena och köra iväg hennes hästar på fm sen hem och luncha och efter det ska jag köra Elsa till mamma för hon ska sova där. Sen hem igen och äta middag och sen på kvällen ska jag till klubben och fixa det sista inför utställningen som är på lördag. Och efter utställningen på lördag så är de 30 års fest i Ovanby och ja mycket blir de. Så på söndag kan jag ta det lite lugnare och kanske tom vila mina fogar lite, just nu går de på rutin så jag får inte vara still för länge för då totalhavererar dom och jag blir alldeles handikappad..


Annars då....de funkar jättebra med Loke och Waldo,de busar för fullt och den lilla är skitstörig och morrar och biter. Han ställer till med massor av otyg här hemma men de får man ju på köpet med en valp:) Han har oxå kommit på att man kan tugga på katten för den är så himla dumsnäll så den säger ingenting..

Senaste sporten är att stjäla skor och gömma dom vid sin sovplats så mina och Elsas skor får man hämta där, inte Manges för dom orkar han inte bära för dom är för tunga.

Nej nu är de nog dags att inta sängen om jag ska orka med morgondagen oxå...


Av Anna Englund - 8 september 2009 17:51

Ha vad kul med nya finesser på bloggen, fick jag ju in en toppbild på mig med en av mina stora kärlekar här i livet...St bernhards...Jag verkligen älskar den rasen, de är så otroligt trevliga och godmodiga men ändå är de fart i dom...eller ja de flesta..Skrattande

Ja nu har Waldo bott här i två dar och det funkar kanon, han och Loke leker för fullt och han och Elsa är som ler och långhalm när de är ute. Han är jättego och lugn inne och flänger på ute...eller ja ganska lugn inne iaf om man bortser från att han håller på att demolera mina golvblommor och diverse annat som råkar komma i hans väg..Och till råga på allt så har han ypperlig hjälp av den andra odågan här hemma som ser till att det verkligen inte blir något kvar av sakerna...men de får man räkna med när man har en unghund och skaffar en valp,de går ju över till slut..


Idag har jag börjat sortera Elsas kläder och stoppat in de lilla hon kunde ha i garderoben, jag fattar inte vad hon har ätit under sommaren men allt är ju för litet...

Så nu blir det nog till att shoppa lite åt fröken, apropå fröken så ringde de från barnomsorgen idag och det verkar som om dom har hittat en dagmamma åt henne med hund....Perfekt så nu bara väntar vi på datum när hon får börja sin inskolning...Känns kanon...

Nej nu måste jag fixa mat innan gubben kommer in från gräsklippningen..

Av Anna Englund - 6 september 2009 19:32

Jo en hyperkåt Loke som försöker på alla sätt och vis att para sig med honom...skitkul...not.Och så har vi hunnit vara ute i regnet och försökt ställa in parabolen så vi får kanaler på tvn..gick inge bra:( Och under tiden som vi var ute så for Loke omkring och gnällde och ylade inne, till slut hoppade han upp på soffan och stod i fönstret..Så jag blev lite purken och skulle banka lite på fönstret så han hoppade ner..Slutresultatet av detta blev ett trasigt glas i fönstret och ett samtal till glasmästaren imorgon..*suck* Och inte fan hjälpte de mot Loke heller...

Så som läget ser ut nu så blir de en lång natt med massor av pip och gnäll och då från Loke,inte Waldo...

Av Anna Englund - 4 september 2009 09:13

Lite update om vad som hänt de senaste dagarna..

Igår var jag och hämtade Loke hos grannen men den här gången var det nästa granne..Hon har boxrar så han tyckte att han skulle gå dit och bekanta sig..Kan väl säga som så att det tyckte INTE grannen...Så ser man ni en ilsken tant i blå storblommig klänning som muttrar så är det min granne..Resten av dagen så pulade vi i huset, upp med gradiner och fönster lampor, Mange och svärfar flyttade eluttag som satt konstig.

Och idag vaknade jag av att Elsa hade låst upp altandörren, släppt ut både katten och hunden...Katten blev livrädd när jag kom farande så han sprang in, inte hunden för han hade redan hoppat över staketet och var inne i kohagen och sprang. Så det vara bara på med kläder snabbt som attan (inte lätt med foglossningar) och ut och försöka få tag på honom...Så efter att han hade rejsat ett par vändor förbi mig så styrde han stegen ner mot 288an som är jättetrafikerad...*panik*

Jag har redan förlorat en hund där och vill definitivt inte förlora en till!

Så jag sprang för glatta livet med jordens sammandragningar och höfter som skrek rakt ut av behandlingen..På väg ner mot vägen hör jag hur bilar börjar bromsa och stanna, tom bussen hade stannat...Kommer ner och ser hur trafiken står still i princip från ena hållet men då kommer det ett gäng med bilar från andra hållet och dom håller sina reda 90-100...Och så får jag syn på Loke mitt på vägen alldeles rådvill så jag gjorde en reflexgrej..Jag ropade och hoppade omkring och sen sprang jag upp mot huset igen i förhoppning om att han skulle följa efter....Och ta mig tusan!!!det gjorde han så då kunde jag kasta mig över honom i farten när han försökte passera och sen var han fast..*Wohoo*

Så i skrivandets stund så sitter jag med en kaffekopp och har precis lugnat ner nerverna tillräckligt för att kunna köra barnet till dagis. Sammandragningarna har lugnat sig och snart blir de en alvedon mot värken i höfterna...

Så jag vet inte hur man ska lösa detta problem med en rymmande totalt ouppfostrad hund...tjata på karln om träning verkar meningslöst, anmäla till kurs ingår oxå där för den startar ju aldrig. Och han måste ju lära sig det väsentligaste åtminstone som typ stanna och hit...så jag slipper få fler deja vy upplevelser klockan 8 på morgonen...


Någon som har förslag???

Ovido - Quiz & Flashcards