Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under juli 2011

Av Anna Englund - 29 juli 2011 00:00

Inser nu när jag loggade in att jag inte skrivit på över 1 vecka...WTF!!! Vad har jag gjort? Det var ju måndag igår typ eller nehe det är visst fredag nu... Det är nog bra att Mange börjar jobba på måndag så jag vet vilken dag det är eller ja jag vet iaf att det är vardag så länge han åker och jobbar..

Det är lite läskigt vilken noll koll jag kan ha på dagarna, men vi har inte haft några direkt måsten och då har jag inte behövt veta vad det är för dag heller.


Ja vad har hänt och skett dessa dagar då??

Ja tragedin i Norge har ju ingen missat och jag jag håller med om att det är tragiskt att 1 man kan ta livet av så många människor utan att känna nån ånger MEN jag tycker att det är mer tragiskt att det dör 1 barn var 6e minut i Afrika pga mat/vattenbrist. Norge var det ingen som kunde göra något för att stoppa att det hände men Afrika kan man faktiskt göra något för att hjälpa till.

Det är hemskt att en grupp människor går omkring och säger "ät vad ni vill bara det inte är utländsk hjälpmat"..

Hur kan man bara se på hur barn svälter ihjäl??

Jag gråter och mitt hjärta blöder varje gång jag ser nyheterna och andra program som handlar om just denna "triangel"..

Jag skulle sälja mig själv om det skulle vara det enda sättet för mina barn att få må bordet.

Blir vi människor så nonchalanta för vad som händer ute i världen just för att det är långt bort från oss?


Nej fy jag har skänkt pengar till hjälporganisationerna så har jag åtminstone gjort det lilla jag kan..


Nej nu över till nåt roligare.

I fredags var jag och lämnade Elsa hemma hos kompisen Alva för pujjaparty så då blev det lugna gatan här hemma.

I lördags var det dags för den årliga middagen hemma hos mamma som mormor ordnar och där blev Elsa kvar för hon skulle åka med mormor till Nynäshamn på söndagen för att vara där till onsdag.

Så man kan ju säga att det har varit väldigt tyst här hemma i många dagar 

Men igår var jag till Nynäshamn och hämtade hem henne och även kusin Klara som hade följt med ner så nu är ordningen återställd här hemma.

Det pips och gnälls och grinas över allt som hon inte får göra.. Och även över alla dessa tråkiga måstena som städa sitt rum eller ve och fasa lyssna på oss...

Så nu är det allt annat än tyst i huset men jag skulle inte vilja ha det på annat sätt heller.

Idag började det pipa i 2 ägg av 4 som ska kläckas så jag räknar med att det kommer vara minst 2 dunbollar ute i hönshuset imorgon bitti..

Den första kycklingen som kom för ca 2 veckor sedan börjar få mer och mer fjädrar så nu ser den nästan ut som en minihöna/tupp.

Det är himla kul att det har blivit några kycklingar eftersom hönorna har fått ruva fram dom själva utan att jag har lagt mig i mer än att jag stängt undan dom vid kläckningen precis.

Jag ska försöka ta mig ut imorgon med kameran och ta lite bilder och lägga ut här men jag lovar inget. Jag har massor med foton i kameran som ska upp här men tiden räcker inte riktigt till, jag skulle behöva 24 timmar till på dygnet..


Vi eller nej nu ljög jag, Mange har grävt upp halva tomten och lagt på ny jord och kapat en massa träd och rivit bort sly i helgen som var. Så nu består tomten av en jordöken som ser till att ungarna är kroniskt svarta...

Vad jag tycker om det här??

Ingen kommentar men det blir säkert bra när det är klart...typ när det är dags för barnbarn eller nåt...


Nej nu ska jag nog försöka ta och hoppa isäng så kanske jag somnar före 2 för en gångs skull..

Tjipp på er

Av Anna Englund - 24 juli 2011 00:46

 
Av Anna Englund - 21 juli 2011 21:36

 
Av Anna Englund - 20 juli 2011 01:13

Jag har en terrorist i min familj som går under namnet Olivia..

Så fort hon blir trött så är det som om djävulen själv tar över hennes kropp för då hittar hon på allt.

Säger man åt henne så bara skriker hon tillbaka, ska man plocka ner henne från diskbänken eller nåt annat kul ställe där hon inte får vara så försöker hon bitas.. Idag kom droppen när hon var i soffan och försökte hoppa på Kerstin som låg och sov där och jag sa åt henne och tog bort henne därifrån och hon går raka vägen fram till Kerstin och ger henne världens flata rätt över ansikte och bara skrattar...

Alltså vad gör man??

Elsa har alltid hittat på sattyg men hon har däremot alltid varit snäll så jag har aldrig behövt handskas med sånt här beteende förut.

Jag har inte en aning om hur vi ska tackla detta innan det slutar illa för någon..


Har ni några tips och råd?

Hur har ni gjort med era småttingar??

Av Anna Englund - 19 juli 2011 01:04

 
Av Anna Englund - 18 juli 2011 01:27

Tänk att det alltid ska vara så otroligt svårt att hålla sig till vad man bör göra...jag trillar alltid dit och gör allting annat istället.

Ett exempel är nu, vad i herrans namn gör jag uppe nu när jag egentligen borde ha duschat och gått isäng för flera timmar sen?

Jo jag skulle bara plocka i diskmaskin innan duschen men jag kom som på villovägar i mitt eget kök så jag började plocka lite i vårt inbyggda skåp.

Och för att beskriva hur det ser ut i det skåpet med ord så ja man kan säga att det liknar Elsas rum efter att hon har haft kompisar här och de har lekt med allt.

Vi lägger allt på detta skåp nycklar, plånbok, reklam, allt sånt som man inte vet var man ska lägga det annars..

Ja och som den smarta person jag är mitt i natten så började jag plocka där och jag kan inte lämna saker halvgjort utan det ska bli klart..

Så 1 timme senare så var det kliniskt rent på detta skåp.

Då går man ju och lägger sig eller ja vilken annan smart person som helst hade gjort men nu klassar jag inte riktigt in där så jag gick loss på hela köket istället.

Så nu sitter jag här halv två på natten och är tokpigg för att jag har hållt på och röjt runt..(misstänker att jag är lite hög på ångorna från rengöringsmedlen oxå ) Men nu tänker jag faktiskt skita i duschen för den kan vänta till imorgon och gå upp och lägga mig.

Jag antar att när jag väl slår ihop ögonen så kommer Kerstin vakna och ska äta och då är det bara att staga upp ögonlocken med tändstickor och hala fram mjölkbaren...ha ha vilket underbart liv jag har...


Nej go natt på er andra stackare därute som är vakna.

Av Anna Englund - 15 juli 2011 13:41

Jag vill ha:

en hel natts sömn

min kropp tillbaka

egentid

hjälp i hemmet

bli bortskämd ibland


Och nu när jag skriver det och läser så inser jag att det egentligen är väldigt lite jag vill ha just nu förutom kroppen för det är dömt att misslyckas.

Men resten är ju inte så mycket men skulle jag bara få en del av det så skulle jag bli en gladare människa.

Jag känner att jag är väldigt negativ nu för tiden och det brukar jag inte vara men det tär att vara småbarnsmamma och dessutom inte få nån direkt hjälp med sakerna här hemma.

Det är så många olika jag man ska vara... Mamma, fru, älskarinna, hushållerska, djurskötare och någonstans i detta ska jag hinna vara mig själv...

Och eftersom han däruppe inte har hört mina böner om att dygnet skulle behöva förlängas med minst 24 h till så finns det inte tid att vara bara jag.


Hur gör ni andra mammor därute för att få allt att gå ihop sig??

Av Anna Englund - 13 juli 2011 23:46

Idag har jag varit vrång, jag riktigt kände när jag vaknade att hunöret låg "way down there"... Jag vet inte varför det var så men man kan ju inte ha bra dagar jämt.

Nu på kvällningen lättade det lite och jag började bli på riktigt bra humör tills jag blev själv hemma med Olivia och Kerstin för att "någon" skulle ut och åka och titta efter vilda djur... Jaha kul...

Semester här hemma för "någon" det är att bygga en brandvägg i källaren och ta hem grävmaskin och gräva om hela tomten nästan... Umgås med barnen hamnade tydligen långt ner på prion..

Jag är aningens less på förstörandet av tomten nu. Det här är andra sommaren i huset och har jag kunnat använda mig av baksidan något?? Nej.

Förra året var den söndergrävd och just nu ligger det stora jordhögar överallt och snart är det söndergrävt igen och då dessutom är jorden utspridd över resten av tomten oxå..

Skulle ju va trevligt att ha en hel gräsmatta som barnen kan leka på utan att jag får in 2 svarta barn hela tiden... Eller att kunna vara på baksidan och inte bara framsidan där det åker bilar hela tiden, det är ju ganska skönt att slippa se trafiken jämt.

Men jag får ju hela tiden höra att nästa år då ska han inte röra gräsmattan... nä tacka fan för det då är den ju redan som en j-a leråker när första regnet kommer...

Gaaahhh jag får spader!!!


Det är bara för mycket just nu, jag får ingen hjälp i hemmet utom när det kommer till att stöka ner och skita ner inne...

Det är så illa så jag får panik när jag vet att vi ska få besök för då måste jag städa i flera timmar för att jag inte ska skämmas när nån kliver in..

Ser inte karlar sånt eller trivs de helt enkelt med smuts och damm och hårbollar överallt??

Jag fixar det åtminstone inte men jag fixar inte heller att hålla det hur rent som helst, eller jo visst skulle jag det men då är det på bekostnad av min egen kropp och där går gränsen. Jag vill faktiskt ha energi till att va glad och trevlig och orka umgås med mina barn..

Men varför är det så svårt att bara hjälpa till för?

Är man inte 2 vuxna i ett äktenskap??

Eller har jag missat att jag egentligen har 4 barn istället för 3??

Eller har tidszonen halkat tillbaka till den tid när karlarna bara arbetade och fruarna skötte hemmet och allting annat medans karlarna ligger framför tvn och på sin höjd lyfter på fötterna när man dammsuger??


Nån som vet svaret??


TELL ME!!

Ovido - Quiz & Flashcards