Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under november 2010

Av Anna Englund - 29 november 2010 22:12

Gnälla om kylan

Gnälla om min värk

Gnälla över totalkörda hundar

Gnälla över jobbiga barn

Gnälla över att jag måste städa

+ mycket mycket mer.


MEN det tänker jag inte göra för jag tycker det är otroligt vackert ute fastän det är kallt, när jag var liten var det inte många såna här vintrar MED snö.

Och min värk har jag ju för att jag har ett litet växande mirakel inom mig så det är värt all värk i världen.

Körda hundar..ja jo men dom lever livet och är glada och lyckliga sen får jag väl ta smällen att lite saker som inte är ämnade för dom liksom bara hoppar in i deras munnar.

Jobbiga barn, ja men vem har inte såna? Jag hade kunnat vara utan dom och hur lycklig hade jag varit då??

Städandet ja, snacka om evighetsgöra! Som en kompis skrev på facebook och det säger verkligen allt.


Städa är som att skotta snö när fortfarande snöar!

 

Och jag kan inte annat än hålla med. Och med dom orden säger jag God natt till er alla

Av Anna Englund - 27 november 2010 22:07

Det har kommit över en halvmeter snö här nu och det bara fortsätter snöa, börjar jag bli less?? JAAA!!

Jag var ut till hönorna och gav dom mat inför natten och lat som jag är så orkade jag inte öppna grinden vid den skottade gången utan jag klättrade över staketet på andra sidan huset istället... BAD CHOICE kan jag bara säga.. Jag hann bara gå ett par steg när jag insåg att det var hur mycket snö som helst och mina stövlar var inte tillräckligt höga.. Men då kunde jag ju inte gärna vända tyckte jag (envis som jag är) så jag pulsade vidare med risk för att försvinna i snön. Men jag tänkte att alltid är det någon som ser skenet från ficklampan och kan hitta mig. Men jag tog mig helskinnad ut till hönorna så de fick sin mat och lite halm i redena och lite mer hö. Och som vanligt så ska tuppafan gala rätt i örat på mig så det bara ringer i skallen när jag går därifrån muttrandes olika recept på tupp.. Och som den intelligenta människan jag är så valde jag den OBRA vägen tillbaka... Och då kan jag lova att det inte bara var recept på tuppen i huvudet *skrattar* Jag förstår inte hur jag kan vara så korkad så jag tar samma väg tillbaka när jag VET att det är precis lika mycket snö och lika jobbigt.. Jag får helt enkelt skylla på gravidhormoner ha ha ha...


Jag har även hunnit varit ut en vända i Manges ubåts stora gummistövlar för att hämta mina jätteglada hund som var på fel sida om staketet. Vad jag tänkte då ska jag inte ens berätta då blir nog folk rädda  


Att det blir lite upp och ner för mig ikväll är dels för att jag är själv hemma, Mange är och plogar snö i Alunda, och det har varit fullt upp hela dagen. Elsa har varit på kalas och under tiden så brummade jag iväg till Linda och fikade lite och surrade lite om ditt och datt. Sen var det bara hem, äta, säga hej och hejdå till karln. Sen skulle Olivia saneras från potatisgratäng och Elsa stoppas isäng och ja tiden liksom bara flög fram..

Så nu kl halv elva på kvällen kan jag äntligen sätta mig ner och pusta ut, hundarna är rastade, det brinner i pannan och tvn är bara min..hi hi

Hörs imorgon, nu ska jag leta fram mina vinegums och lite äppelcider och sen är det slapparläge i fåtöljen som gäller.

Av Anna Englund - 25 november 2010 22:53

Vilka minnen som hoppar upp när man sitter och kollar på gamla foton i datorn...

              

Det finns ju vissa likheter mellan syskon och kusiner ändå och när jag ser dessa bilder så inser jag hur mycket jag saknar min buhund Jesper

Av Anna Englund - 25 november 2010 19:26

Tydligen så ska det bli skitkallt nästa vecka runt 10-15 minus dagtid!!

Detta betyder isåfall att vi måste bygga om ett rum nere i källaren så att mina pullor kan flytta in där det håller sig varmt.. Jag kan väl inte påstå att motivationen till att ha en tuppj***el som gal i tid och otid inomhus är alltför hög men jag kan ju inte låta dom frysa ihjäl direkt. Och man vänjer sig väl med oljudet antar jag. Idaghar vi haft besök av Marie och Susanne(?) och varit iväg och hämtat kattungar med dom och sen avslutade vi med en fika hos Maries föräldrar i Tobo. Skönt att ha nåt annat att göra ibland och inte bara vara hemma och elda. Imorgon ska Elsa åka med Mange in till stan för hon ska vara hos bästaste Lisa och baka pepparkakshus.

Av Anna Englund - 24 november 2010 17:06

Det är verkligen samma visa varje år, det kommer snö och blåser och blir halt och vad händer? Jo folk kör som rikspuckon vilket resulterar i avåkningar och krockar.. Visst kör ihjäl er om ni känner för det men ta inga oskyldiga med er. Jag har hållt mig hemma idag och Elsa fick vara ledig just av den enkla anledningen att oavsett hur försiktigt jag kör så finns det alltid någon idiot som inte gör det. Och jag tänker inte riskera mitt och mina barns liv bara för att Elsa ska få vara hos dagmamman. Så vi har hållt oss inomhus och myst, Elsa har lekt med playdo-lera och Olivia har mest bara skruttat runt.

Just nu sitter båda barnen i köket och leker med typ alla köksredskap och bunkar som jag äger men de är åtminstone sysselsatta. Hundarna har dött på varsitt håll efter att ha varit ute halva dagen och lekt i snön. Hönorna har precis blivit instängda och redena länsade så det är bara nattning och påfyllning i skålarna för deras del ikväll. Mange är på väg hem, försenad efter att ha fastnat på E4 pga av olycka, han skulle stanna på grillen för jag orkar inte laga mat ikväll så det får bli fastfood...

Nej ner och lägga in mer ved så att de är gött inne och jag lägger ut en bild från sommarens grillfest och hot shots...

Får iaf mig att längta till sommaren och värmen...

  

Av Anna Englund - 23 november 2010 08:06

Eller nej tuppfan har varit vaken sen fyra, det har inte jag utan sen sex. Men det är ruggans tidigt för att vara jag vilket vem som helst som känner mig kan intyga. Jag kliver bara upp såna tider när det är något alldeles särskilt som jag ska göra. Jag älskar annars att sova på mornarna även om det inte blir lika länge sen jag fick barn men jag tar gärna chansen när jag kan.

Mina barn däremot dom behagade kliva upp halv åtta idag för ovanlighetens skull men det tror jag var bara för att jag klev upp tidigt..

Och som vanligt i vår familj så utvecklas ett kaos så fort båda barnen är vakna och uppe och hundarna är inne fortfarande.. Just nu springer Elsa omkring och låter mest illa och Olivia sitter snällt och leker, Waldo far mest runt och ser nollställd och förvirrad ut och Loke står på huvudet i soffan med rumpan upp mot ryggstödet och skrikylar och försöker bita sig själv i bakbenen... Men annars så är vi en normal lugn familj...  

Av Anna Englund - 22 november 2010 16:40

Den här helgen bara försvann, visserligen så är det ju så nästan jämt tycker jag. I lördags kom min mormor och hälsade på och vi var på julmarknad i Tobo men det var inte så mycket som jag fastnade för. På kvällen åt vi smarrig mat och jag kunde sitta och prata med mormor om allmänna saker, det händer inte alltför ofta eftersom hon bor i Nynäshamn. I går åkte hon hem och Mange drog till Bålsta för att passa gris (utan resultat) så det var bara jag och barnen hemma... Jobbigt...Alltså jag älskar mina barn över allt annat men ibland behöver jag faktiskt få lite semester ifrån dom. Och speciellt nu när jag är gravid och är trött och har grymt ont i fogar och dessutom har jag börjat få sammandragningar from Hell...

Men vad säger man, sova kan jag göra i graven....


Ikväll ska jag åka och hämta hö och halm åt pullorna så att jag kan fylla på i redena så de får det mjukt och gosigt när de ligger och värper.

Sen blir det nog inte så mycket mer gjort annat än alvedon och kudden och hopp om att de kanske ska vara lite bättre imorgon.

Av Anna Englund - 18 november 2010 21:38

Kollar man vädret för idag här hos oss så sa det mulet...Det har snöat i princip hela dan mer eller mindre... Jag tror bestämt att smhi har missat nåt..


Jag tog en raid ner till klubben nu på kvällen, väl där efter att ha snorat omkring på den hala vägen så blev det en promenad med Helena och hennes puma Stella. Efter det blev det fika i stugan med trevligt prat och skratt. Innan vi skulle åka hem så släppte jag och Helena Stella och Waldo så att de skulle få leka lite och vad lyckas då mitt heffo med? Jo han hittade nån j-a dypöl som han glatt sprang i så jag fick ta min svartbenta hund och åka hem...lätt muttrande och svärande.... Det är snö ute och kallt då ska han va vit inte gråsvart! Vi verkar bara inte överrens om det.


Vad mer då...Jo just de ja fast det är ju lite dumhetsfaktor över det men jag bjuder på den.


Sent igår kväll när jag stod och torkade mig efter duschen så kom Elsa ner och var på toa så jag pratade lite med henne. När hon var klar så sa jag åt henne att tvätta händerna så skulle jag spola för jag ville ha isäng henne igen så jag skulle BARA ta på mig morgonrocken först innan jag spolade... Ja och nu var det ju så att min 6 mån gamla mobil låg i fickan på morgonrocken och när jag tar på mig den så råkar jag slå Elsa i huvudet. Tänkte inte så mycket på det utan spolar i toaletten, då säger Elsa att det var nåt hårt i morgonrocken som slog henne i huvudet och som ramlade ner i toaletten.... JÄVLAR!!!!! Nästan dyker ner i toan och mycket riktigt så låg telefonen så fint i toaletten.. Så idag var det bara att glatt ringa försäkringsbolaget och generat berätta vad som hänt och ta ut ersättning för telefon så att jag kan köpa en ny...

När det var klart var jag ut på nätet och beställde en ny samsung men det blev typ den billigaste med touchscreen för jag har redan räknat ut att nåt liknande kommer hända igen när Olivia blir större och lika nästa lillknodd.. Iallafall om de brås minsta lilla på sin storasyster som har hunnit med en hel del under sina snart 5 år...


Nej nu är de nog en kopp the och sen sängen som gäller..


Ovido - Quiz & Flashcards