Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under juni 2010

Av Anna Englund - 28 juni 2010 00:08

Ja jag vet att man inte ska klaga när det äntligen blir sommar men det kan väl vara lagom?? Det är inte så kul att motionera hundar halv tolv på natten för att det är då det är så pass svalt att dom pallar med.. För det är typ mellan halv tolv och fem på morgonen som det fungerar sen är det för varmt.


Jag var och tränade med Waldo i torsdags och ja vi gjorde väl lite framsteg iaf så jag är nöjd med det träningspasset. Sen när jag kom hem så blev det en långvända med Loke när jag ändå hade ångan uppe.

Jag fick reda på att min granne pratar skit om oss i torsdags oxå och det gör mig något förbannad. Hon anser att det är synd om vårs stackars hundar som bara ligger i hundgården hela dagarna och inte får göra något. Och ja visst är det synd om dom att det är så jävla varmt att skulle jag bara tänka tanken att göra något med dom dagtid så skulle det vara som bäddat för värmeslag.. Dom lider ju mer av att röra på sig i värmen än av att ligga i skuggan i hundgården där de kan bestämma själva om de ska röra på sig eller inte. Och jag tycker inte man ska uttala sig om vår hundhållning när man bor som dessa gör. Och jag kan inte påstå att jag ser dom göra nåt med sina hundar direkt och då är det brukshundar, det är inte mina.. Nä sköt ert så sköter jag mitt!!  '


Annars så har det varit full fart hela helgen, svärföräldrarna på midsommarafton, pappsen på midsommardagen och idag har vi haft främmande och nu är helgen slut liksom... Det är som vanligt att den bara svischar förbi..

Nu på förnatten tog jag Loke på premiärcykelturen och det blev bara en kraschning ner i diket annars så funkade det bra. Och Waldo fick sig en prommis när jag kom hem så nu är dom helt utslagna i hallen... Skönt då sover dom bra.

Sova bra är ju nåt som Elsa inte har gjort nu, hon har börjat drömma mardrömmar och tycker att det är läskigt på sitt rum.. Vet inte om det är nåt med åldern eller om hon börjar få lite nattskräck men jag hoppas att det bara är tillfälligt och går över annars så får vi väl fundera ut något helt enkelt. Det kanske är vårt husspöke som hittar på sattyg  


Eller så kanske våra    har hittat in.. Nej dom är bara ute och kör flygande attacker när man går ut genom dörren.. Men dom är ju harmlösa och jag antar att de bor på vår vind så det är nog bara till att gilla läget..

Nej nu är det sängen som gäller så man orkar med en varm dag imorgon med.

Lägger ut lite pics som jag laddat ur kameran..

        

Av Anna Englund - 24 juni 2010 18:13

Snart bär det av till klubben för att få min hund att apportera såna här

Istället för att apportera såna här


Av Anna Englund - 23 juni 2010 10:11

Igår flyttade vi kycklingarna till nästa inhägnad i väntan på att hönsgården ska bli klar. Inte så spännande för min del då jag fick krypa in i kaninburen och fånga dom. 21 st som flaxade omkring och sprang och pep...jättebra kur för mig eftersom jag har fobi för höns som jag försöker komma över. Så nu bor dom i en större inhägnad med massa jord som de kan bada i och så kan dom springa omkring och försöka flyga. Så dom verkar trivas efter flytten.


Jag ska ta lite blider tänke jag och lägga ut på dom nu när de börjar bli stora..

Nej nu ska de brummas iväg till affären..


Av Anna Englund - 22 juni 2010 00:05

Men jag tänker göra det ändå. Jag tänker anmäla mig och Waldo till lydnadstävling klass 1 i augusti i Alunda. Dels som en sporre åt mig själv att ta itu med träningen och dels för att jag tycker det ska bli kul.. Och jag har mina aningar om att publiken kommer ha kul oxå..ha ha..iaf om det flyter på lika bra som annars när jag och Waldo ska göra nåt.. 

Men jag måste ju börja i nån ände och nu gör jag så här, vi kan ju tyvär inte göra alla moment eftersom han inte ska hoppa innan han är röntgad men det är ju bara ett moment i det hela.


Men just nu är han halt efter att ha trampat på något i hundgården, det syns bara en liten rodnad så det kan ju va en geting eller humla eller nåt. Förhoppningsvis så går det över snabbt.

Annars så rullar dagarna på här hemma vi bygger hönsgårdar för fullt då dom växer med raketfart och den dom är i nu är för liten och riktiga hönsgården och huset är inte färdigbyggt än. Det ska gjutas platta och sättas upp tak och reden först, ja och nät ute förstås.

Så det är tur att vi har stor tomt så vi kan bygga provisoriska hönsgårdar under tiden. Waldo och Loke tycker kycklingarna är himla fascinerande, Loke vill väl iofs bara äta upp dom men Waldo vill nog helst att de ska komma ut och leka med honom.. Jag tror att han har missat en liten detalj om hur stor han är.


Nog om djuren...

Olivia växer så det knakar och lär sig nya saker varje dag, det är så kul att se.

Elsa har sommarlov nu och det märks för hon vill bara vara inne och titta på tecknat... Förstår inte varför det är så svårt för dagens barn att vara ute och leka och det lär nog förbli ett mysterium..

Elsa har blivit sönderbiten av dessa j-a as som heter mygg så hon har stora sår på ryggen och armar... Stackars Fnulan...

Olivia har oxå blivit biten men inte lika mycket och hon verkar inte reagera lika mycket på betten som storasyster...

Den enda nyttan dom små kräken gör så är det att motionera kycklingarna när de jagar dom.. Ha ha det ser helfestligt ut när dom springer omkring med jättelånga halsar och försöker ta dom och lyckas någon så får den springa som bara den för då har den typ 20 st efter sig som oxå vill ha den..


Nej nu är det dags att ta Mumlan med sig och gå upp och lägga sig, det är en dag imorrn med..

Natti natt

Av Anna Englund - 18 juni 2010 14:09

Jag börjar äntligen se ett ljus i slutet..

Efter 2 veckor med jordens hosta och utan röst så börjar det ge med sig nu. Jag kan göra mig förstådd och jag kan gå utan att få jordens hostattack som leder till andnöd. Detta i kombination med noll aptit har lett till en drastisk viktnedgång upptäckte jag nu när jag ställde mig på vågen och såg att vikten börjar på siffran 5 istället för 6 el 7... Hua! Så nu kommer det mindre roliga arbetet med att äta upp sig igen och det är inte det lättaste för mig. Men jag måste för jag hatar att se ut som ett vandrande skelett.. Det är INTE snyggt att va 1.80 och väga 55kg!! Man ser mest anorektisk ut...

Så nu blir det till och göra ett mat maraton som för ett par år sen, äta nåt hela tiden bara för att få hull igen... Och det är skitjobbigt!!


Aja nog om det, i söndags var det dop för Olivia, det kommer bilder när jag har hittat usb sladden.. Det gick jättebra, hon var tyst och nöjd hela tiden.

I måndags fick jag ett tokryck vilket ledde till att jag klippte av mitt långa hår och färgade det rött som jag visade på bild häromdagen. Jag får ett sånt ryck med jämna mellanrum när jag bara toklessnar på mitt hår.. Och det är rena befrielsen att bara åka till frissan och säga "klipp hur du vill".

Så nu är jag nöjd nästan, jag ska bara färga det en gång till så att det blir mörkrött sen är jag helt nöjd..


Nej nu ska jag stuva in barnen i bilen och åka till Granngården och affären.

Av Anna Englund - 15 juni 2010 14:37

 
Av Anna Englund - 7 juni 2010 15:04

Jag har haft datafritt sen i lördags som ni kanske märkt och det har varit så himla skönt. Det är egentligen helt makalöst hur vi binder upp våra liv vid elektroniska saker. Jag tex kan inte åka hemifrån utan mobilen för då får jag panik och ångest... Och datorn är man ju beroende av för att man gör ju det mesta med den.. Hur gjorde man förr i tiden? När inte sånt här fanns? Lika det här med data och tv spel, när jag var barn så var man ute och lekte eller inne och lekte, nuförtiden verkar många barn mest bara sitta framför tvn eller datorn... Inget man håller sig frisk av direkt.. Antalet gånger som Elsa har spelat data spel kan man räkna på två händer och det är bara bra. Hon frågar inte ens om sånt längre..

Ja vad händer annars då i vårt liv...? Jo de stora kycklingar flyttade ut i utebur i lördags och dom stortrivs med det, dom går och sprätter och flygtränar för fullt ute nu, och det är himla rogivande att sitta och titta på dom.. Och så förstår man uttrycket "som yra höns" väldigt bra när man ser dom..

så nu är det bara småfjapparna kvar inne och dom reducerade sig ner till antalet 5 idag för en av orpington kycklingar gick hädan. Men den har sett lite luggsliten och liten ut så det var väl kanske inte helt oväntat. Men jag har ju 21 stycken kvar så det är ju inte brist på dom än iaf..

Ikväll ska jag på styrelsemöte på klubben så det blir en liten minisemester för mig när jag inte behöver ha barnen med mig.. Jag kan ju inte vara med dom 24h per dygn utan de måste ju umgås med deras far också...ensamma utan mig..


I fredags var jag till systers stall och red Paradisio för och se om jag klarade av det med min rygg men det var gränsfall. Det knastrade som f-n i ryggslutet när jag satt upp och sen mest bara molvärkte det när jag red. Så nu blir det ett samtal till läkaren för kontroll och remiss till röntgen och kolla så jag inte har diskbråck... Har jag det så var det nog sista gången jag skaffade barn isåfall för jag tänker inte testa om jag kan få det igen av att föda barn... Då får det vara nog! Nej nu ska jag roa min nästan krypande dotter..

Av Anna Englund - 6 juni 2010 02:17

 
Ovido - Quiz & Flashcards