Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under juli 2010

Av Anna Englund - 30 juli 2010 22:32

Jag har inte haft nån bra uppkoppling den här veckan då Telia har haft störningar därav torkan på bloggen men jag återkommer imorgon med uppdatering av veckan, bilder (noga utvalda) från grillfesten mm.

Till dess så får ni läsa ett i mina ögon bra uttalande ang kamphundar från SKK.

Rasförbud smakar 
populistiskt valfläsk!


Hundar som attackerar människor och andra hundar är ett stort problem och alla krafter behöver läggas på att lösa detta problem. Svenska Kennelklubben har arbetat för detta i åratal, men Mats Odells (kd) uttalande om förbud av så kallade kamphundar känns i dessa tider som populistiskt valfläsk! Han blundar för verkligheten och fiskar efter röster genom ett ogenomtänkt och okunnigt förslag på nya förbud.

Människor i vårt land ska känna sig trygga i mötet med hund! Aggressiva hundar är absolut den sämsta reklamen för hunden och hundägandet, och varje olycka är en olycka för mycket! Hade problemet med bitande hundar lösts med ett rasförbud hade Svenska Kennelklubben som hundägarnas riksorganisation redan för 20 år sedan gått i bräschen för en sådan lag.

Mats Odell (kd) nämner ordet kamphundar – vad är en kamphund? Bland de raser som man nu har förbjudit i Danmark finns flera herderaser, utan någon som helst bakgrund som kamphundar.

Ingen skulle väl komma på tanken att förbjuda den lilla ”skokrämshunden” bostonterrier, numera en uppskattad sällskapshund, som däremot har ett ursprung inom hundhetsning? Eftersom uttrycket kamphund används så osakligt och urskiljningslöst blir det extra svårt att definiera vilken ras eller vilken typ av hund som man vill förbjuda.

Förbjuder man ett visst antal rashundar finns dessutom alltid nya att tillgå. Den som vill ha en farlig hund kan genom selektiv avel och yttre påverkan få de flesta hundar att bli farliga för sin omgivning. Det innebär att listan på raser som kan komma att förbjudas kan bli mycket lång. Många raser som nu är populära hos landets mer än 550 000 hushåll med hund, kan också komma att drabbas.

Öppna dina ögon Mats Odell (kd), och se sanningen i vitögat! Att införa förbud mot vissa raser löser inte grundproblemet – de oseriösa hundägare som håller sig med aggressiva hundar, oavsett ras! De hundägare som saknar både kunskap och ansvar men med målet att hota sin omgivning lär inte stoppas av ett rasförbud.

Detta är ett samhällsproblem, som ofta bottnar i sociala problem, som därför måste prioriteras och hanteras på ett seriöst sätt. Att förenkla problematiken genom att förbjuda enskilda hundraser är både dumt och verkningslöst i det långa loppet!

Både Nederländerna och Italien, som haft lagar som liknar Danmarks, upplöste 2008 respektive 2009 dessa lagar på grund av att de visade sig vara helt ineffektiva.

Svenska Kennelklubben vill istället att polisen får tillräckligt med resurser för att på ett kraftfullt sätt kunna använda sig av den tillsynslag som redan finns (Lagen om tillsyn över hundar och katter 2007:1150).

I Stockholm har man redan startat upp en grupp engagerade poliser med inriktning på djur, främst hundar. Dessa poliser får bredare och djupare kunskaper i hur man hanterar den här typen av ärenden. Genom sin synlighet ger de trygghet och möjlighet att möta hundägarna på plats. De ska snabbt kunna ingripa och använda den tillsynslag som finns i dag. Denna lag hänger inte upp sig på en viss ras utan är utformad för att gälla den specifika hund som är farlig och den hundägare som är en klart olämplig hundägare.

Att en politiker uttalar sig i en fråga som han så uppenbart inte har någon kunskap om är skrämmande. Att en politiker dessutom vill åtgärda de egentliga problemen med en ”plåsterlapp” är helt enkelt oseriöst. Kom gärna med förslag på lösningar, men ett rasförbud är inte en lösning!


Hans Rosenberg Presstalesman/PR Svenska Kennelklubben
E-post hans.rosenberg@skk.se
Telefon 08-795 30 18
Mobil 0705-83 83 32




Av Anna Englund - 23 juli 2010 22:19

Idag när jag var i Uppsala så slog jag till och köpte en ordentlig systemkamera och ett extra objektiv så nu ska det fotas utav bara h-e...

Det blev en Canon EOS 500D

och ett Tamron AF Di 70-300mm 4-5,6 Canon


Och så fick man ett tillbehörskir på köpet men det var slut så jag skulle få hämta det senare.

Så nu ska det fotas av bara den..


Av Anna Englund - 22 juli 2010 14:00

Kan någon vara så snäll och tala om för mig hur i helvete man sätter upp såna här flugpapper i fönstren utan att sitta fast i dom själv??

Av Anna Englund - 21 juli 2010 23:43

Det är mycket om dagarna nu, det ska hämtas tält och fixas hundvakt till Loke och annat. Allt måste vara fixat till lördsag och grillfesten..

Men det går framåt iallafall med vissa saker och mindre bra med andra.. Hundvakt åt Loke ligger inte under kategorin enkelt...förstår inte varför han är faktiskt himla enkel att ha att göra med.. Jaja det ordnar sig väl på något vis.

Imorgon ska jag gräva upp min potatis innan grisarna gör det åt mig för jag har definitivt inte några planer på att göda dom det får de fixa själva. Och så ska jag pyssla ni Elsas nya rum så att det är klart tills hon kommer hem på måndag. Vilken jätteöverraskning det blir för henne med nytt rum och ny säng, det ska bli kul och se hennes ansiktsuttryck.


Nej nu ska jag nog ta och masa mig upp till sängen..

Av Anna Englund - 19 juli 2010 23:16

Idag har jag varit och lämnat Elsa i Nynäshamn, med på resan var Linda och Alva så det blev som en liten roadtrip för dom eftersom de aldrig varit i Nynäshamn. Kanonväder (som alltid) och trevligt sällskap, kan det bli bättre?

För tillfället är jag jouränka (igen) men det gör inget ganska skönt att det bara är jag och Olivia och doggsen hemma.

Imorgon ska jag och Helena till Emmaus och ska kiika efter nån outfit till lördagsens grillfest med maskeradtema.. Det ska bli så j-a kul med party, jag har ju inte direkt varit bortskämd med sånt det sista året eller så.

Syrran skulle nog komma och hämta en säck foder och så ska jag sälja en säck till Tobo, det  var en där som ville ha till sin stövare. Så jag måste beställa betydligt tidigare än vad som var tänkt men samtidigt så är det ju bara bra med fler som vill köpa för då blir det billigare.


Upptäckte nu på kvällen att jag måste sänka spjälsängarna för Olivia drar sig upp till knästående och därifrån till stående är det inte långt. Så det blir till att sänka innan det händer en olycka och det räcker med hennes blånäsa..






Shoppade kläder idag i Nynhäshamn i deras tokbilliga klädaffär. Det blev:

1 huvtröja, 2 par hipsters och 1 par strumpor åt mig.

6 par ankelstrumpor åt Mange

1 kjol, 1 par randiga leggings, 1 prickig tröja och en vit tröja åt Elsa.

2 par kortärmade bodys, en långärmad tröja, 1 huvjacka, 1 par byxor med matchande tröja åt Olivia.

Allt det för bara 720 kr!!


Bliur nog ett besök till där när vi hämtar Elsa om 1 vecka, jag såg bestämt ett par jeansknickers som ropade på mig i affären..hi hi

Av Anna Englund - 18 juli 2010 23:02

Ja faktiskt så har jag hittat mitt förråd i källaren.. Jag var ner till rummet med alla miljarders kartonger, backar, säckar mm och skulle leta fram en del till bilstolen... Good luck liksom  

Så jag började rota och flytta lådor till de TOMMA hyllorna i matkällaren och jisses vad med saker jag hittade.. Jag hittade exempelvis nätlinnen som jag har haft för x antal år och kilon sen för dom kunde Elsa ha.. Vilket mode det måste ha varit då ha ha...

Sen hittade jag lite klänningar och annat användbart och då har jag fortfarande ett gäng mystiska kartonger kvar....spännande...

Och inte fan hittade jag på delen till bilstolen heller så det blir till att fortsätta letandet imorgon eller tisdag.

Nej nu ska jag nog mumsa lite jordnötsringar och godis och ta ett glas kall cola till.. See yaa...

Av Anna Englund - 18 juli 2010 17:28

I fredags natt när jag var ut och rökte så hörde jag hur det brakade och grymtade och skränade från var jag då trodde var på andra sidan vägen. så jag gick in och sa det till Mange som tog sin lampa och gick ut och kollade, och då var dom i skogen på baksidan.. Men man hörde dom bara, vi såg dom aldrig. På lördag fm var vi ut och tittade om vi skulle se var dom hade varit och döm om vå förvåning när vi upptäckte rena motorvägen över vår tomt! Dom går 2 meter från hundgården och igenom vår roshäck ut på åkern..Kul.. Sen såg Mange två stigar till inom 20 m från vår tomt och det ser ut som att de har varit här ett tag.. Inte konstigt att Loke rymmer ur hundgården när dom har gått precis utanför på natten.. Han jagar ju såna så han tyckte väl att han skulle göra det då med..  Så nu kan jag inte påstå att jag tycker det är lika mysigt att va ute på mina nattliga promenader med hundarna när jag vet att dom är där i skogen där jag går...

Så det blir till att komma på en ny promenadrunda helt enkelt..

Idag hade jag tänkt att vi skulle åka på traktor race men Mange fick jourutryckning och Olivia var febrig och sur så det var bara att stoppa henne isäng ett tag och skippa utflykten. Det är nog tänderna som spökar, just det tänderNA hon har nu två söta riskorn sitter i nederkäken.. Min lilla bebbe börjar ju bli alldeles stor och gissa om jag är sketalycklig över att jag inte ammar längre.. Imorgon ska jag åka ner till Nynäshamn till mormor, Elsa ska vara där till nästa måndag så vi får lite semester från varandra..

Nej nu är Olivia vaken och Elsa ska i badet så tjipp tills imorgon..

Av Anna Englund - 15 juli 2010 23:54

Är det ett tecken på att jag har tagit en effektiv promenad när det bränner som f-n i skinkorna? Det måste ju vara så här det känns att få smisk och är det här det känns så kan jag absolut inte förstå dom som tänder på sånt...


Jag tyckte jag var skitsmart nu på kvällen och tog hundarna på en långpromenad för att det (i min lilla värld) luktade regn och blåste svala vindar.. När jag kommit halvvägs så kan jag meddela att svordomarna duggade tätt över denna varma, kvava tokäckliga luft som gjorde att svetten rann. Flugorna var som tokiga och högg innan dom ens hade landat och andas med öppen mun... jaa alltså jag har redan ätit middag...

Så nej det blev ju ingen skön avstressande kvällsvända direkt.. Men men hundarna fick ju röra på sig iaf.

Det blev en vända till Tobo och farsgubben på em med barnen så det fick träffa morfar och bada lite och jag fick sitta ute och njuta av lugnet utan en granne som är ute och skriker. Han är ju extrem!! Nu skriker han tom fast det inte är en hund som skäller överhuvudtaget... Han måste ju ha hörselhallucinationer eller nåt... Psyko...


Sen efter det när vi kom hem fick vi besök av Manges gamla klasskompis som bor nere i Göteborg, han var uppe och hälsade på sina föräldrar så då passade han på att komma hit.. Jättekul!

Nej nu ska jag duscha av mig äckelsvetten och sen är det sängen och försöka sova som gäller..

Ovido - Quiz & Flashcards