Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under november 2009

Av Anna Englund - 30 november 2009 16:29

Jag hade kunnat lägga ut bilder från hur mitt hem såg ut när jag kom hem men jag var helt enkelt för förbannad på hundarna så jag kom mig inte ens för att ta nåt kort... De hade varit på övervåningen igen då och röjt och ätit kattmat och självklart så åkte ju ena blomman i fönstret med på vägen ner så det var jord överallt...  

Så jag var bara tvungen att ringa och gorma lite på Mange för det är hans hund som har lärt min och hur lätt är det att få bort det nu...Så en grind i trappan och intensivlydnadskurs för Mange och Loke så kanske det blir nån ordning ...annars finns risken att jag    hundkräket och kanske utövar lite sånt här på Mange    så att han förstår...

Tror ni det hjälper??  



Ha det är ju ganska kul det här med smileys, det förenklar för mig när jag ska försöka beskriva känslor...


Men jag har inte hittat någon som förklarar hur lätt det är att raka bikinilinjen när man är höggravid...Inte det lättaste kan säga med en mage ivägen och gå på känn kan ju va direkt livsfarligt...Och fråga karln om hjälp..eh nej..

Det får va varning för skogstroll och hottentottar därnere helt enkelt, jag har ju inte sett urskogen på flera flera veckor..Och det man inte vet lider man ju inte av  


Jag får helt enkelt ta den överaskningen efter förlossningen.


Nej nu ska jag börja med maten, idag blir det pastasås med bacon och ärtor och majs med lite creme bonjour mm i och pastasnäckor...mums..

Av Anna Englund - 29 november 2009 21:56

Mange fick fart på vedpannan igår så nu har vi värme och vatten igen...Nice

Igår var vi till Helena & co och åt tacos och spelade spel, så himla kul fastän det är alkofritt som gäller för mig..Kanongoa människor och umgås en lördagskväll med, det blev lite sent så Elsa somnade i bilen på vägen hem men sen när vi kom in genom dörren hemma så kvicknade hon till och skulle prompt ha sin choklad nalle puh så då blev det ett mindre krig..Men hon gav sig antagligen så var hon för trött, hundarna hade oxå slött sig som hade varit själva hemma så pass länge de tar sig med hyssen..


Idag har jag och Elsa bakat julkakor och pepparkakor eller ja hon bakade en plåt med pepparkakor sen blev vi osams så då gick hon ner i källaren till Mange istället så fick jag baka resten typ 1,5 deg...Men det var lite mysigt att sitta själv i köket med musik i bakgrunden och baka kakor...Rena rama terapiarbetet...

När kakbaket var klart så satte jag upp alla nya julgardiner och lite adventsstakar och gjorde även ett konstaterande att vi måste köpa fler stakar och stjärnor nu när vi har hus..

Jag har även gått emot min egen princip om tomtar så jag har tomtar på gardinerna både i köket och i matrummet

Måste ha fått nåt hjärnsläpp nu när jag är gravid...kanske är det här som kallas för att boa?? Usch jag börjar få lite ågren för att jag aldrig orkar ta itu med alla bebissaker och fixa bebisrummet..de är ju bara ca 5 veckor kvar, mer eller mindre och jag har bara letat fram kartongerna med kläder och sett till att babyskyddet har kommit hem från pappsen...Är ju lite kvar att göra så att säga jag får nog lov att skriva en check lista som jag kan pricka av på efterhand som jag gör sakerna..


Imorgon ska jag iväg och lämna massor med kött på rökning, det är älghjärtan och rådjursskånkar mm...Blir mumsigt på julbordet det


Nej nu ska jag fortsätta titta på hunken Brad i Troja, sen e dags för bingen..Ny vecka igen nu med en hel del inplanerat så ska jag orka så krävs det en del sömn...och massor med vilja...


Tjipp på er





Av Anna Englund - 27 november 2009 22:11

Allt som har med värme och vatten här hemma har lagt ner just nu så helgen är räddad...  Jävla skitgrejer som inte funkar som dom ska så nu stinker det brandrök i hela huset och imorgon bitti när man vaknar så lär ju tom pingvinerna ligga under täcket och värma sig...

Uppdaterar hur de går med allt imorgon för nu ska jag krypa till sängs, blev inte nån sömn inatt direkt..

Av Anna Englund - 25 november 2009 11:36

Man kan väl säga att min dag inte började något bra och sen bara fortsatte det...Det började med att Elsa inte skulle åka till dagmamman så hon bara bråkade, efter många om och men kom vi iväg. När jag kom hem efter ca 20 min hade hundarn brutit sig igenom grinden och varit upp på övervåningen..Dom hade ätit upp nästan all kattmat, varit i sängen, röjt i kattlådan. Waldo hade kissat på golvet antagligen för att han blev stressad av att vara där uppe för första gången..Sen hade dom demolerat en blomma på vägen ner när de ändå höll på så det var jord överallt..Då åkte dom ut i hundgården så jag fick städa i lugn och ro..Så det var mitt nöje under dagen, städa muttra plocka leksaker och ha förvärkar..Börjar bli less på dom nu, antingen så kan dom sluta eller så kan bebben komma ut. Sen var det dags att hämta Elsa och åka hem och ta in huliganerna..Då kom nästa utbrott, Loke skulle minsann inte gå in..Gaaahh till slut var jag så arg på honom att jag hade kunnat skjuta honom bara för att slippa alla problem han ställer till med..

Men till slut gick han in och då minsann kunde han visa att han skämdes och hade gjort fel för han lade sig i hallen och där låg han sen..

Så jag skickade ett mess till Mange och tyckte det att antingen uppfostrar han hunden eller så blir han inte långlivad..Det ligger inte bara på mig att uppfostra djur och barn utan vi är faktiskt 2 st som har skaffat dom..Och jag vill som sagt pyssla med min valp innan han lägger sig till med en massa olater från Loke..

 Efter allt detta så var det dags att dammsuga upp första omgången jord på golvet efter dessa skitiga hundar som höll på att torka..Blev ett par vändor till innan kvällen var slut och det lär bli en vända idag med..

Elsa var på sitt mindre trevliga humör när vi kom hem så hon mest bara bråkade och struntade i vad man sa åt henne..

Så vid nio igår kväll hade jag så mycket förvärkar och ont i ryggslutet så jag gick isäng och tänkte ta de lugnt och bara njuta av att vila och slötitta på tvn...Men det är ju inte heller det lättaste med en karl som bara måste ligga vänd åt mitt håll och snarka mig i örat så jag knappt hör tvn..Så då kom irritationen tillbaka, förvärkarna blev värre  och det gjorde ännu ondare i ryggen...och som pricken över i så fick jag kramp i vaderna så det var bara att kliva upp och vanka i trappen för att få det att släppa...


Så det är bara att inse att jag skulle inte ha klivit ur sängen igår...


Idag var det inte lika illa, hundarna fick gå ut i hundgården och äta frukost imorse så jag skulle slippa bråka med en eventuell laika.. Men då finns ju fröken som gärna ställer upp och bråkar och skriker för alla så det var samma gamla vanliga stress som det alltid är på mornarna nuförtiden...


Nån som har förslag på hur jag ska göra??

Av Anna Englund - 23 november 2009 16:08

Jaha så var det dags igen nu har vargen blivit sedd här i krokarna igen..Pappan till en av grabbarna hos Elsas dagmamma hade sett en igår i Film..Det står väl inte på förrän man kommer ut en vacker dag och den kommer ute på åkern eller nåt...Snart får man väl sätta hönsnät med el över hela hundgården och runt tomten för att skydda hundarna så gott det går... Visst att vargen alltid har funnits här och jag tycker det är vackra djur men de börjar kanske bli lite för många häromkring för att det ska kännas helt bra..

Men samtidigt så är det ju bara att gilla läget för den är ju här för att stanna och då får man ju ta den smällen. Men för de som jagar med hund så är det inte roligt att behöva vara orolig varje gång man släpper hunden i skogen..

Så min far hade nog tur igår för då var hans drevertik bort så dom höll på och letade efter henne med bil och pejl för fullt hela em/kvällen..Nu hittade dom henne men hon hade lika gärna kunnat bli ett litet "snack" om hon gått på vargen eller tvärtom..

Just nu ligger hundarna i hallen och torkar så jag kan borsta ur leran ur pälsen sen för jag kan inte bada dom varje dag då blir de ju uttorkade i pälsen och huden och det är inget bra. Men det är inte kul att bada hunden ena dagen så han är vit för att nästa dag ta in en som är svart igen..,.

Så nu vill jag ha minusgrader och snö så att det fryser i backen och blir rent och ljust ute...Ge mig snö!!!!

Av Anna Englund - 23 november 2009 13:51

Jo man gräver upp mer än halva tomten, lägger in smått grus i hundgården och sen struntar man i att hjälpa till att städa hemma när det kommer in 2 st fd ljusa hundar..För att bättra på irritationen lite så ska man även gå in med skitiga skor via vanliga ingången istället för att använda källartrappan så att hela farstukvisten ser ut som ett lertag...


Så som ni förstår är inte mitt humör på topp på mina karl och hans leksak och det här med att gräva upp hela gården har inte jag haft något att säga till om utan här hemma gör man bara tydligen. Så då vet ju jag hur jag ska göra när det är dags att måla om på farstukvisten och i hallenOskyldig

Nej men ärligt talat så är det inte ett dugg kul att ha det så här, igår var jag tvungen att bada båda hundarna när de kom in från hundgården och jag antar att det blir lika idag, och när man har mindre än 6 veckor kvar tills man ska få barn så är det tämligen jobbigt att lyfta hundar i och ur badkaret för att inte prata om denna syrebrist som uppstår när man ska stå dubbelvikt och tvätta dom..Men eftersom min andra hälft inte förstår detta eller är hemma så måste jag ju göra det själv oavsett och även ta hand om städningen efteråt...

Men jag kanske ska gå i strejk...börja gå med gummistövlar inne bara för att se hur lång tid det tar innan han inser att det måste städas...Vad tror ni??


Jag trodde i lördags att det var dags för bebben att komma ut pga ett par tofflor i källartrappen...Jo det var som så att jag skulle ta ut Loke och eftersom jag bor på landet så finns det ingen gatubelysning så jag behövde pannlampan som låg i käöllaren tydligen. Så jag öppnar dörren och kliver in på första avsatsen samtidigt som jag tänder lampan och då kliver jag rätt på Manges ena toffel som står mitt i vägen. Snubblar till så jag tog ett kliv ner på nästa trappsteg, där står nästa, så det är tur att vi har räcke som man kan hugga tag i annars hade jag åkt med huvudet före nerför trappan..Nu slutade det bara med att det gjorde ont i axeln som jag vred till när jag högg tag i räcket och sen i ljumskarna efter sprattlandet.. Jaja tänkte inte så mycke mer på det annat än att jag svor som en...och nej Elsa sov så hon hörde inget... Kommer in igen efter att ha gått en kort sväng med Loke och känner att förvärkarna gör himla ont och kommer ganska tätt så jag lade mig på soffan för då brukar det lugna ner sig..Efter en timme med regelbundna förvärkar med ca 13 min mellanrum så började jag bli lite skeptisk men jag avvaktade ett tag till..Efter ytterligare en timme var jag nere på 8-9 min mellanrum...Attans det här blir inte bra tänkte jag då, men som sagt det går nog att lugna ner så det blev till att skutta in i duschen kvart över tolv på natten...Hjälpte inte, nu var det ca 7 min imellan...så det blev till att stoppa i sig alvedon och kryppa till sängs och vänta...Antingen så skulle det stanna av eller så skulle det bli värre och då hade det bara varit att åka in..som tur var så lugnade de ner sig så jag somnade sen efter många om och men och mycket tittande på klockan..

Så det blev mycket av att snubbla på ett par tofflor som det visade sig att det var Elsa som hade ställt så där bara för att det skulle vara så..


Men efter den här resan så känner jag att det behövs inte mycket nu för att det ska dra igång och bli regelbundna förvärkar som gör ont så fortsätter det så här så lär inte jag få 2010 bebis...

Av Anna Englund - 20 november 2009 11:36

eller inte.. När man möts av blommor i hallen för andra gången den här veckan och dessutom får ställa upp resten i fönstret så då är det inte riktigt lika kul med hund..

Lägger man sen på ett barn som inte lyssnar överhuvudtaget på vad man säger så är det ännu mindre roligt... Jag förstår inte hur andra gör för att ha jättelydiga hundar och barn som lyssnar, för min del verkar det rent omöjligt.. Det skulle väl vara lättare att få min valp lydig om jag hade haft mer tid att träna honom och om det var "någon" som uppfostrade sin hund.. Eftersom allt Waldo hittar på är inlärt från Loke och det är inte så roligt för det går aldrig att få bukt med det då Loke aldrig slutar..

Ta det här som exempel:

Waldo idag

  

Loke förut

  


Någon som ser nån upprepning i ett visst mönster??


Så nu är bordet inskjutet mot kökssoffan och så fort man hör minsta skarammel från köket så måste man rusa dit och antingen gorma åt Waldo att han ska gå ner från bordet eller gorma på Loke att han ska ge fan i att stjäla på bänkarna..Mmmm vad skojObestämd..


Så kan vi ju ta nästa fenomen..inkallning... Säger man hit åt Loke så springer han åt andra hållet eller står bara och glor på en...Säger man hit eller kom åt Waldo så blir det ungefär samma respons...Hmm väldigt skumt med tanke på att Waldo har lyssnat tidigare..och gör det nu med när Loke INTE är hemma...Så jag undrar hur det skulle vara om vi bara hade Waldo? Undrar hur lydig han skulle vara då??


Aja finns alltid problemlösning på saker så jag ska ringa Waldos uppfödare och kolla när hon har tid och lära mig grunderna i dogmanship..För nåt måste göras...

Gå gärna in på hennes sida och läs lite om det och om hur andra valpköpare har upplevt det.

Båtsmans Kennel. 



 Nej nu ska jag tjata ett tag till på Elsa om att hon ska gå upp och klä på sig...





Av Anna Englund - 19 november 2009 11:49

Det är inte lika nattsvart idag utan mer åt det gråa hållet..Men det är nog för att jag inte orkar lägga ner den lilla energi jag har på att bry mig..


Igår när jag kom hem efter att ha lämnat Elsa så var det två fyrbentingar som hade roat sig med att sno en blomma i köksfönstret och demolera den i molekyler i hela hallen..Inte så kul så då åkte dom ut i hundgården så jag kunde städa i lugn och ro.. På em började jag plocka uppe i ena sovrummet och packa ner vinterjackor som jag inte får plats i, vilket var ungefär alla.. Och så letade jag efter höst/vinter skor men dom har jag fortfarande inte hittat, nackdelen med att inte ha packat allt själv vid flytten..Men det börjar bli lite kallt med tennisskor nu när det är slaskigt och kyligt ute...Så jag får väl fortsätta leta idag antar jag för nån hjälp är ju inte att räkna med..

Idag ska jag väl göra ett ryck och börja plocka upp bebiskläder som ska tvättas och så tänkte jag batikfärga lite bodysar så att de blir unisex färgade med batikmönster..Kan va en kul syssla om dagarna när jag går hemma och bara blir större och kan göra mindre.. Konstaterade att det inte är så många dagar kvar tills den lill* kommer, tur att jag har babyticker annars så skulle jag inte ha en aning om tiden kvar... Man har inte samma koll med 2an som med första..då visste jag ju exakt vilken dag jag var på hela tiden..Nu kommer jag inte ens ihåg vilken vecka jag är i utan jag måste typ räkna ut det på nån gravidsida...Ha ha illa...


Idag är jag jättetrött men jag har sovit tokdåligt inatt. Förstår inte att det ska vara så, oavsett om jag kliver upp tidigt varje dag för att lämna Elsa så kan jag inte sova på kvällarna, och det fast jag är jättetrött på kvällarna... Jätteirriterande att ligga uppe i sängen och titta på program efter program och gäspa och ha grus i ögonen men det går banne mig inte att somna..

Nån som har nåt tips??


Jag tror att min lillfjopp till valp har växtvärk nu för tiden för han haltar tillochfrån på ena frambenet och bakbenet, och det är väl inte så konstigt egentligen så mycket som han har vuxit sen han kom till oss. Så förhoppningsvis så går det över sen när han stabiliseras i sitt växande..Och han är ju glad iaf fast han ser ut som om han har nåt hårt uppstoppat i r***n när han går...han lekr ju och har sig med Loke så ont verkar han inte ha så det stör ändå.. Jaja det är bara att avvakta så får tiden visa om det är växtvärk eller når annat..

Nej nu är det dags för lite lunch..

Ovido - Quiz & Flashcards