Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under augusti 2010

Av Anna Englund - 30 augusti 2010 21:10

Alltså det här att man ska hinna/orka göra miljoner saker samtidigt är inte lätt och när man har en dunderförkylning i kroppen så har man mest lust att hyra ut barn, hem, djur mm till någon som har allt det där..


Jag blir som en karl när jag blir sjuk alltså döende. Föda barn är en liten skitsak jämfört med täppt näsa, igensatt bröst och ont i huvudet och kroppen..

Kan inte någon bara komma på någon dunderkur som gör att man blir frisk över en natt??


Så ja vi tar det lite lugnt just nu och kurerar oss då båda barnen är snoriga och hostiga, värst är Olivia men hon verkar pigga på sig för varje dag ändå. Jag får ju sova lite mer på nätterna nu än vad jag fick i lördagsnatt.

Så jag har haft jordens ångest för att jag var tvungen att ringa på söndag morgon och ställa in min figgning på MHt på klubben men när man inte har sovit på hela natten och dessutom blir sjuk själv så finns inte orken. Och chansen att man tabbar sig och pga detta förstör en hunds resultat är ganska stor då och det vill jag definitivt inte. MEN det är för det inte roligt att behöva sätta en kompis i klistret så jag är glad att det löste sig ändå även om det gjorde att jag inte låg på Elsas dagmammas tio i topp lista längre..ha ha hon tyckte väl att det hade varit skönare att sova vid sju i söndags morse.. Jag får gottgöra henne någongång på något vis..


Det gick ju j******t bra med bredband och vår stationära dator....eller inte...den dog typ igår och sen var det omöjligt att få liv i den igen så nu har mammsens gubbe varit hit och hämtat den så får vi se om det går att rädda foton, filmer mm..


Nej nu ska jag försöka vara en vanlig svensson och faktiskt gå och lägga mig FÖRE tio...

Av Anna Englund - 28 augusti 2010 13:34

Så nice det kan va just nu.

Jag har bokat tid för ögonoperation, jag har bredband igen och jag har firat min födelsedag med goa vänner..

Kan inte bli bättre nu..

Eller ju bättre kan det ju alltid bli men just nu är jag nöjd  


Snart kommer Linda och Alva och pappsen och Lena så då blir de till att smarra smörgåstårta och senare kommer svärföräldrarna. Då ska vi grilla rådjur och så tänkte jag försöka mig på att göra vitlöksrostad färskpotatis...

Återkommer med hur det gick.

Av Anna Englund - 22 augusti 2010 21:02

Ja vad ska jag säga om tävlingen igår? Så himla kul fastän jag fick totalt hjärnsläpp och förstörde allt från första stund.

Vi fick ihop 56 poäng och en 4e plats av 4 hundar..ha ha..

Det hela började med platsliggning som jag vet att Frasse kan OM föraren (det vill säga jag) kommer ihåg att säga stanna när jag går iväg...det gjorde jag ju inte så han kom ju lullandes efter nån minut sådär... Och efter det så blev det varmt och kvavt nere på plan och Frasse är uberkänslig på sånt så han liksom somnade och sen gick det inte alls... Men han är ju faktiskt gammal och allt hänger på dagsformen, vill han inte så vill han inte..

Så nu ska vi vänta tills det blir svalare ute och starta honom igen, syster ska träna lite mer med honom oxå så han orkar mer. Och så ska jag lära mig att komma ihåg kommandon och dessutom säga dom högre eftersom Frasses hörsel börjar bli lite halvdålig..

Bilder från tävlingen kommer nog ut imorgon istället, jag orkar helt enkelt inte ikväll. Annars igår så tog vi en sväng upp till skogen och det slutade med att jag fick åka omkring och roa ungarna medans Mange satt och passade bock. Inte så kul kanske... Men en liten pinnbock slutade det med iaf så nu blir det lite påfyllning i frysen igen.. Det är betydligt bättre...

Idag har jag försökt städa och sen kom hundarna in och så syntes det inte längre...trist värre... Jag har fixat till tv-hörnan åt Elsa så nu har vi något nytt att bli osams om i fortsättningen...

Mamma och Per-Erik har varit förbi och fikat och hämtat fiberduk och grävt upp rosor som hon ville ha och som vi ville bli av med.

Imorgon är det dags igen för Elsa och åka till dagmamman och för mig är det = semester!!

Så nu ska jag ut och stänga in pullorna och gå med doggen sen blir det duschen och sängen..

Av Anna Englund - 21 augusti 2010 22:27

Rapport och bilder från dagens tävling kommer imorgon...Men man kan säga som så att väder och en totalt hjärntvättad förare ställde till det..

Av Anna Englund - 20 augusti 2010 22:05

Jag är trött, grinig, lättretlig och som pricken över i så är jag själv hemma för Mange är i Bålsta och jagar vildsvin igen...precis som förra fredagen... ska dom åka så kan dom väl för fan se till att skjuta några oxå istället för att bara titta på dom och fundera på saken....

Av Anna Englund - 20 augusti 2010 08:09

Jag var till klubben igår och körde igenom 1ans moment med Frasse, systers labbe, och damn vad duktigt han var.. Jag menar han fyller 10 på nyårsafton och har nån bokstavsdiagnos och har knappt blivit lydnadstränad de sista åren utan mest gubbat omkring. Så det känns riktigt bra inför morgondagens tävling och vi kan nog skrapa ihop tillräckligt med poäng för ett 2a eller 3e pris.


Efter träningen så hade vi utställningsmöte och det var väl som vanligt många bra ideer och massor av runtom babbel.

Men det här kommer gå kanoners det tror jag.


Idag är jag supertrött men det beror på min lilla donna som har varit vaken ett par svängar inatt och som sen bestämde sig för att de var dags att kliva upp FÖRE sju!! Gaaah jag är definitivt ingen morgonmänniska eller supermorsa som glatt stiger upp så tidigt med barnen. Jag är mer åt monsterhållet som drar täcket över huvudet, kikar ut med ett rödsprängt öga och morrar och ibland visar tänderna för lite mer effekt...

Så nu sitter jag här med ögon som springor, klockor i huvudet eftersom Olivia far omkring på golvet och skriker i 150db och jag vet att humöret kommer vara i botten ända tills jag har fått hinka i mig en kanna kaffe, fått Olivia att ta en tupplur och bara fått slappa i fåtöljen en stund...



Av Anna Englund - 19 augusti 2010 10:33

Idag ska jag åka och byta hund med syster eftersom jag ska tävla med hennes labbe på lördag. Efter det är det hem och fixa middag och äta och sen iväg till klubben för träning och utställningsmöte. Det börjar ju närma sig utställning och allt det mindre roliga innan som katalogskrivning och kritiklappar ska numreras och skrivas... SKITTRÅKIGT!!! men nödvändigt...

Men samtidigt så är det kul på nåt vis men det är nog bara för att man har utbildningen nu så man vet vad man gör.

Så nu är det bara att hoppas att många anmäler sig och kommer.


Och som vanligt när det närmar sig höst så har jag insett att jag har massor inplanerat.. Lite kort:

21/8 tävling lydnad klass 1.

26/8 Memira besök för ev ögonoperation (även min födelsedag)

29/8 B-figurant MH på klubben

5/9 Int utställning Högbo med Waldo

Spårkurs nån helgdag under september.

Lägfga spår åt våra hundar under september månad.

Svampplockning.

9/10 utställning Jälla ridhus. ev inför älgjakt fest på kvällen

11/10 premiär älgjakt

fortsätta med spår så länge de går.


Och ja sen har jag inte vågat kolla längre fram.

Jag ska även hinna md att utreda min rygg under hösten och ja jag kan göra sånt här så länge det bara är under en dag så jag kan vara krympling dagen efter. Bara för att jag har ont så klarar jag inte av att vara still och det blir bara värre äv det eftersom största problemet är att sitta eller stå..

Nej nog om sånt nu ska jag dricka kaffe och njuta av lugnet när Olivia sover och Elsa har munnen full med mat.

Av Anna Englund - 18 augusti 2010 11:34

Jag satt och tittade på gamla fotografier av mina hundar som jag har haft och fastän det är flera år sedan de gick ur tiden så sitter sorgen som en tagg i hjärtat.

Jag kommer så väl ihåg hur jobbigt det var att komma fram till beslutet att låta dom somna in. Väga karleken mot livskvaliteten....

När jag skulle ta bort min älskade Sally fick jag tipset att titta i boken "Goda råd om din hund" av John & Caroline Bower. I den finns en lista på vilka frågor veterinärer tycker att man ska ställa sig när det börjar bli dags. Den tänkte jag skriva ut här som en liten tankeställare åt de som står inför detta beslut, den hjälpte mig att komma till avgörandet.


  • Är hunden fri från smärtor och andra obehag?
  • kan den gå utan att snubbla?
  • kan den äta och dricka utan att känna smärta och kräkas?
  • har den smärtsamma tumörer som ej kan opereras?
  • kan den andas utan problem?
  • kan den uträtta sina behov utan problem och smärta eller har den svårt att hålla sig?
  • kan den se och höra?

Listan avslutas med texten: om någon av ovanstående frågor måste besvaras med ett nej och veterinären har försökt med tillgängliga preparat och behandlingar, då kan din hund inte längre anses leva ett värdigt liv.


I mitt fall så handlade det om min älskade st bernhard som hade grava höftledsfel och som inte klarade av smärtstillande medicin.

När jag fattade beslutet att det var dags var en av de värsta dagarna i mitt liv men när jag kom till veterinären och han höll med mig och att se tårar i ögonen på både honom och hans fru när det var dags hjälpte mig. För då visste jag att hon hade gjort ett så stort intryck på människor de åren hon levde att hon skulle finnas i mångas minnen...

Och när hon fick sprutan drog hon en lättnadens suck och tittade på mig med tacksamhet i ögonen. Och då blev jag helt 100% att jag valt rätt som tog ifrån henne all smärta och lidande.


Och jag kommer aldrig mer utsätta något av mina husdjur för onödig smärta eller annat utan jag kommer gå på hur deras livskvalite ser ut och hur värdigt liv dom har just då..


Sen kan man ju alltid ställa sig frågan hur värdigt liv djuren har om enda sättet för dom att fungera är att bli fullproppade med mediciner av olika slag?? 

Ovido - Quiz & Flashcards