Tobotroll-om trollen på landet

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2010

Att ta farväl av ett älskat husdjur..

Av Anna Englund - 18 augusti 2010 11:34

Jag satt och tittade på gamla fotografier av mina hundar som jag har haft och fastän det är flera år sedan de gick ur tiden så sitter sorgen som en tagg i hjärtat.

Jag kommer så väl ihåg hur jobbigt det var att komma fram till beslutet att låta dom somna in. Väga karleken mot livskvaliteten....

När jag skulle ta bort min älskade Sally fick jag tipset att titta i boken "Goda råd om din hund" av John & Caroline Bower. I den finns en lista på vilka frågor veterinärer tycker att man ska ställa sig när det börjar bli dags. Den tänkte jag skriva ut här som en liten tankeställare åt de som står inför detta beslut, den hjälpte mig att komma till avgörandet.


  • Är hunden fri från smärtor och andra obehag?
  • kan den gå utan att snubbla?
  • kan den äta och dricka utan att känna smärta och kräkas?
  • har den smärtsamma tumörer som ej kan opereras?
  • kan den andas utan problem?
  • kan den uträtta sina behov utan problem och smärta eller har den svårt att hålla sig?
  • kan den se och höra?

Listan avslutas med texten: om någon av ovanstående frågor måste besvaras med ett nej och veterinären har försökt med tillgängliga preparat och behandlingar, då kan din hund inte längre anses leva ett värdigt liv.


I mitt fall så handlade det om min älskade st bernhard som hade grava höftledsfel och som inte klarade av smärtstillande medicin.

När jag fattade beslutet att det var dags var en av de värsta dagarna i mitt liv men när jag kom till veterinären och han höll med mig och att se tårar i ögonen på både honom och hans fru när det var dags hjälpte mig. För då visste jag att hon hade gjort ett så stort intryck på människor de åren hon levde att hon skulle finnas i mångas minnen...

Och när hon fick sprutan drog hon en lättnadens suck och tittade på mig med tacksamhet i ögonen. Och då blev jag helt 100% att jag valt rätt som tog ifrån henne all smärta och lidande.


Och jag kommer aldrig mer utsätta något av mina husdjur för onödig smärta eller annat utan jag kommer gå på hur deras livskvalite ser ut och hur värdigt liv dom har just då..


Sen kan man ju alltid ställa sig frågan hur värdigt liv djuren har om enda sättet för dom att fungera är att bli fullproppade med mediciner av olika slag?? 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Englund - 23 juli 2012 08:56

Nuförtiden hittar ni mig på trissmamman.blogg.se

Av Anna Englund - 21 juli 2012 03:15

En bild säger det mesta om hur jag haft det idag..

Av Anna Englund - 20 juli 2012 09:53

Det är måttligt kul att vakna och ha ont överallt och veta att jag har tre nätter framför mig att jobba. Så dagen går i grinighetens tecken och det är väl sådär......

Av Anna Englund - 19 juli 2012 13:02

Äntligen kom appen! Nu blir det betydligt enklare att blogga för mig. Jag är alltid ute på språng någonstans känns det som och då finns varken tid eller möjlighet att sitta vid datorn.. Men nu kan jag ju blogga när jag är ute och går med hundarna t...

Av Anna Englund - 9 juni 2012 05:04

Japp om ca 2 timmar så får jag byta om och åka hem och sova.. Och det ska jag göra och hoppas på att mitt förkylningslock i örat som gör mig nästan döv har släppt när jag vaknar.. Vore jag inte så trött hade jag tagit ut hundarna på en längre vända...

Ovido - Quiz & Flashcards