Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under januari 2010

Av Anna Englund - 18 januari 2010 22:17

Ja min dag idag då...den började mindre kul när jag skulle i ett par byxor. Fram med ett par tretchjeans som alltid varit lite för stora...var dom inte längre det var liksom mer åt andra hållet...Så få upp dom över låren och röven kan väl liknas med att få på en kroppsstrumpa på en 130kg dam.. Det är ju så man kan bli deprimerad för mindre, och det är ju inte bara röven som har blivit större utan höfterna har ju blivit bredare och det går banne mig INTE att träna bort..Så jag kommer nog få förpassa (med gråten i halsen) mina Dieseljeans till ett bättre ställe.. Hård start på dan med andra ord.

Sen blev den lite mer positiv igen för Elsa klädde på sig själv utan protester och skrik och gnäll.. Hon var även duktig och dukade fram frukosten på bordet.. Men sen kom ju fenomenet att äta frukost då var det slut på friden för Elsa hon skulle minsann bara dricka oboy till frukost så det var bara att kasta mackan hon hade gjort..*suck* Sen blev hon helt plötsligt väldigt hjälpsam igen och klädde på sig ytterkläderna utan att tjata om hjälp mm..

När vi var påklädda och klara hela familjen så bar det av till Alunda för att hämta Lisa som skulle komma på besök till oss. 

Allt flöt på sådär jättebra sedan så tillslut går man bara och väntar på att det ska bli nåt för hon är för snäll...och mycket riktigt, när det var dags att skjutsa Lisa till bussen igen så skedde det lilla bytet när min kära dotter går från snäll till något som kan liknas vid ett besatt litet monster som skriker, grinar och ska verkligen INTE göra något. Så det var bara att skicka upp henne på rummet och stänga dörren tills hon har lugnat ner sig.. Otroligt nog så kastade hon inte grejer idag..imponerande!

Så Lisa fick snällt vänta tills Mange kom hem så han kunde ta barnen och jag kunde skjutsa henne till bussen.

Sen var det bara att rulla hem i snöandet och hoppas på att det var nån som hade börjat laga mat. Och det var det..Mange hade fixat chicky bits och strips och det var nästan klart när jag kom..jätteskönt. Och jag hann nästan äta upp allt innan Olivia vaknade och skulle äta.. Sen har kvällen bara rullat på med duschning av Elsa och badning av Olivia efter en jättekräka som rann ner i nacken och i håret på fröken.. Lite film och nattning av stora barnet och amning och nattning av lilla barnet. Och sen fick Mange ta med sig Olivia upp och bädda ner båda två i sängen.

Så det enda som är kvar för mig nu är: släppa ut hundarna en sista sväng, kolla pannan, duscha,kolla pannan igen en sista gång så den står högt i temperaturen. Sen ska jag också lägga mig...Nice...

Så natti natt på er allihop

Av Anna Englund - 17 januari 2010 23:25

Jag söker ett botemedel mot oförklarlig hängsjuka på för bred röv!!

 

Denna sjukdom orsakar stort lidande då den personen som den sitter på ej kommer i sina byxor eller lyckas knäppa dom..

Personen ifråga kan lika gärna gå ut i bara trosorna med denna skylt på röven...

 

Har du ett botemedel skriv!!!

Av Anna Englund - 17 januari 2010 19:51

Namn: Anna Englund/Tobotroll
Piercingar: Inte lika många längre bara öron och tunga
Tatueringar: 4
Längd: 1,80
Skostorlek: 39
Hårfärg:  inte min egen
Fräknar: Jaa då..
Kär? Ja
Önskar du att du bodde någon annanstans? Nej 
Tycker du att du är attraktiv? Nja kanske för 10 år sen
Dricker du?
ha ha ha...
Röker du? eh ja
Vilket schampo använder du? Just Glow

Vilken parfym använder du? Dancing Lady
Plattar du håret? ibland
Vad är du rädd för? Oj fötter, navlar
Gillar du att tvätta? Inte mycket
Gillar du berg- och dalbanor? JA!!


Senaste…

Filmen du hyrde? Wallander- Tjuven
Filmen du köpte? Ice Age 3
Låten du hörde: Johnny Cash- Walk the line
Låten du laddade ner? Laddar inte.
Personen du ringde? Lisa (vem annars)
Personen som ringde dig? Mamma
TV-program du såg?  Nåt skumt ta över styling salon program
Person du tänkte på? Linda

 

Favorit…

Låt: New Love in town- Bon jovi
Sak att göra: mysa, shoppa, dansa,
Sport: ha ha, vad fan är det?
Dryck:
Vitt vin
Kläder: allt
Film: Många
Bil: hmm en Cheva S10 är inte helt fel
Serie: CSI, Fringe,Bones

 

Har du någonsin…

Gråtit över en pojke? Ja
Gråtit över en flicka? ja

Ljugit för någon? Jaaaaa då
Varit i slagsmål? Japp
Blivit arresterad? Nej
Träffat någon från internet IRL?
Ja


Antal…

Gånger ditt hjärta brustit? massor
Hjärtan brustet på grund av dig? en del...
Tjejer du kysst? ha ha 
Personer från grundskolan du fortfarande har kontakt med? under 10
Gånger ditt namn varit med i tidningen? har inte räkat men några gånger är det 

 

Senaste…

Boken du läste? Sömntuta
Personen du fick e-mail av?
Facebook
Personen du fick brev av? skatteverket
Personen du fick sms av? Marie
Gången hela din familj åt middag tillsammans? Kommer inte ihåg
Saken du köpte? Mjölk, blöjor, våtservetter och bindor 
Vad har du gjort idag? Alldeles för mycket
Brukar du svära mycket?
ja alldeles för jävla mycket
När stiger du upp på morgonen? så sent det bara går
Vad har du på dig? mjukisbyxor, fleecetröja
Vad ska du göra ikväll? Kolla på Johan Falk
Vad är du allergisk mot? vet inte
Använder du hårspray? händer väl
Kan du stå på händer? sulle inte tro de
Håkan Hellström eller The Ark? ingen
Salt eller socker? Socker!!!!!!
Gillar du ketchup? ja, 
Är du glad nu? mmm..
Var du glad igår? en del av dagen
Vad dansar du till? ALLT!
Stockholm är… ? nja

Göteborg är… ? hmm
Kan du sjunga? Ja hellre än bra
Spaghetti eller makaroner? båda
Land du vill besöka? Många
Personer du hatar? finns väl nån så där då

Av Anna Englund - 17 januari 2010 14:37

Nu är det ny adress till hemsidan!


www.tobotroll.se

 

 

 

 

Igår var vi till Tobo och åt mat hos Helena och Jocke, smarrigt var det. Helena hade gjort moussaka eller hur man nu stavar det. Det är iaf skivad potatis och köttfärssås i ugn. Jag har nog inte ätit det sen jag gick i skolan och det är ju typ 8 år sen  

Hua det är ju nästan så jag börjar tycka att jag är gammal..ha ha nej så illa är det inte, iaf inte än.

När vi kom hem var Waldo alldeles tossig och skulle försöka leka så han skällde och var stökig rent allmänt. Han lade sig PÅ Loke i soffan och tuggade honom i öronen i tron att han skulle leka med honom då...Funkade inte kan jag tillägga.. Sen började han gömma leksaker i fåtöljen ist och avslutade med att stjäla bollen för Loke och lägga sig uppepå alla leksaker..Funkade inte för att få igång nån att leka så då gav han upp och gick och la sig.. Nästan lite som ett barn som är trött men som absolut inte vill sova  

Idag har Mange varit i skogen med Loke så då har vi pysslat lite med tvätten medans Olivia sov i vagnen men sen vaknade hon och skulle äta och efter det skulle hon va vaken och bubbla och jag har inte tagit in babysittern än från bilen   så då blev till att snällt sitta och roa henne istället ett tag..

Men nu ligger hon och sover hos Mange så snart tänkte jag göra ett ryck med tvätten igen och så ska jag rensa Elsas garderob på för små strumpor och trosor så behöver hon inte springa omkring med raggarhäng bara för att hon är så envis och inte orkar gå och byta.


Nej tvätten var det ja..

Av Anna Englund - 15 januari 2010 12:00

Än nattens inlägg..Jag lägger ut lite bilder på Olivia och Elsa och doggarna..Sen ska jag ta hundarna och gå en prommis, jag måste ju passa på när det inte är så kallt, annars får jag mjölkstockning i tutten igen och de vill jag inte ha..

  Waldo kollar av läget med Olivia

Sova hos pappa är aldrig fel..  

Linslusen Elsa som bara måste va med på bild..  Hundarna är sugna på att gå ut..   

Nybadad med rallyfrikadull   (dock inte på bästa humöret) Men det är mammas lilla hjärta det.. 

Av Anna Englund - 14 januari 2010 23:27

Har varit lite off från bloggen då det har varit besök och annat. Nu när jag loggade in hade jag fått en kommentar på mitt inlägg om vargdebatten från en person som bara skrev under med signaturen "Jägare".. Det var inte den trevligast kommentaren som jag har fått, dock inte den värsta. Det som stör mig med den är att denna "jägare" ifrågasätter mina åsikter pga att jag inte har någon jägarexamen och jagar. Och nej det har jag inte men jag är doch uppvuxen med en far som jagade så fort han fick tillfälle och jag har varit med i skogen så länge jag kan minnas, jag är även gift med en jägare och har varit ute och jagat med honom.

Och dessutom bara för att jag inte är jägare så betyder inte det att ämnet intresserar mig såpass att jag kan läsa om det och då inte bara om vargar utan jag läser allt jag kommer över vad gäller övrigt vilt med. Detta för att jag är mest intresserad av eftersök med hund och det är det jag tränar i första hand.

Och uppenbarligen så har denne "jägare" följt antingen min blogg eller varit ut på vår hemsida då den personen vet om att jag blev utmanad och skulle ta jägarexamen inom en viss tid. Nu tänker inte jag lägga upp ett helt försvarstal om varför det inte blev så för det är jag inte skyldig denna person men jag kan säga så mycket som att det kom en graviditet med medföljande komplikationer som gjorde att jag inte fullföljde...den här gången ska jag säga. Erbjudandet jag fick ihop med utmaningen står fortfarande kvar och jag har för avsikt att utnyttja det så en examen kommer det att bli även om det kanske inte blir just nu. Vad gäller dina (jägaren) frågor om huruvida jag skulle skjuta en varg som är efter min hund och om jag skulle våga ha mina hundar i hundgården mitt i ett revir?

Ja då blir mina svar: Ja jag skulle skjuta en varg som är efter min hund för som jag skrev i mitt inlägg vilket du inte verkar ha läst hela så jag är FÖR jakten på varg och jag har förståelse för de som har förlorat sina jakthundar att de känner som de gör för vargen. Jag skulle säkerligen känna lika om jag skulle förlora min hund så. Och ja jag skulle faktiskt ha min hund ute även om jag bor i ett revir, då fick jag ju helt enkelt försöka få till min hundgård så att den är säker för intrång och skulle något hända ändå så har jag iaf försökt för jag skulle ALDRIG stänga inne en hund som mår bäst och trivs bäst utomhus för då är jag inte en bra hundägare ändå om jag håller den inne där den vantrivs bara för att den kan föreligga en risk för att en varg skulle bryta sig in i hundgården för att ta min hund.


Risken att få vår jakthund tagen av varg finns faktiskt här med då det har varit iaktagelser av varg i området häromkring flera gånger sen före jul. Det har även funnits spår efter varg på vår jaktmark och ändå jagar dom där och gubben ska ut med hunden imorgon. Vi kan inte låta vår jakthund, som är en unghund, bli en sällskapshund bara för att det kanske finns varg på marken då kan vi lika gärna avliva honom eller sälja honom till någon som kan garantera att de inte har varg på marken och vem kan göra det idag??

Men det troligaste för oss ändå är väl att händer det Loke nåt i skogen som orsakar skada eller död så är det nog vildsvin då vi har x antal sådana där.

Nu säger inte jag att det är obefogat med rädsla för att släppa sin hund eller ha den ute i ett revir för allt kan hända när varg är inblandad. Men jag tänker inte gå och grubbla och fundera på dessa om,utifall att, kanske..Då kan jag lika bra sluta med all träning med båda våra hundar för. Allt kan hända med en jakthund eller ja alla hundar som är lösa men om jag är villig och ta den risken det är ett val som bara jag själv kan avgöra om jag är villig att ta.


Och vad gäller att jag inte ska öppna käften om sånt jag inte vet något om... Det var mina åsikter jag skrev ner och alla kan inte tycka lika och anser du (jägaren) att det är desamma som okunskap om ämnet...Fine tyck det då. Vad gäller det att vargen inte hör hemma här. Varför inte? Vilka fanns här först? Vi eller dom? Och vilka är vi att bestämma över vilka som ska utrotas och inte? Då är det nästan lite Hitler fason över det hela och hur bra det gick vet ju alla och det kommer inte att gå att utrota vargen för oavsett vad vi människor har för åsikt så tillhör de vår fauna och har gjort det hela tiden och kommer nog förbli det också. Sen den otroligt "modiga" meningen Våga Vägra Varg!! Ja det är ju din åsikt och jag tänker säga emot den för det är som sagt fritt att tycka vad man vill. Även om jag kan tycka att kan man ha såpass stark åsikt för att skriva en sån kommentar så kan man ju ha kurage nog att skriva sitt namn!


Nej nog om detta nu, för allas information så är kommentarer välkomna både positiva och negativa men KOM I HÅG det jag skriver här är MINA tankar och åsikter och delar ni inte dom så gör det inte mig något men kalla det inte okunskap...





Av Anna Englund - 10 januari 2010 13:00

Igår hade vi lite mer besök, det var mamma och Per-Erik, Linda med familj och sen på kvällen kom Lulle över. Men det gick bra det var inte så långa besök utan lagom och med lite andrum mellan..

Idag har vi inga besök inplanerade och det kan vara skönt att bara vara hemma själva med. Olivia håller på och skapar rutiner med mat och sova och Elsa jobbar också på att vänja sig fortfarande med att mamma inte kan komma så fort hon ropar. Men det fungerar riktigt bra ändå, Elsa har lite fler utbrott och säger emot lite mer än vanligt men det är ju nytt för henne med så det kommer ju bli bättre.


Det är så himla trist att det ska vara så kallt ute, det är ju kanonfint väder med klarblå himmel och strålande solsken. Men det är ju för kallt för att vara ute för min och stumpans del..Går jag ut så kommer jag ju förfysa tuttarna och det är som att tigga om mjölkstockning..Och det vill jag inte ha det räcker alldeles ypperligt som det är ändå..

Jag åker nog dit på att behöva pumpa ur ändå för nu blir Olivia så mätt  när hon äter så då sover hon längre så nu är tuttarna kroniskt stenhårda och ömma. Men det ska väl stabilisera sig det med antar jag, det är ju i princip 4 år sen jag var med om det här så jag har glömt massor om just själva amningen...


Jaja det ordnar sig alltid och blir bra i slutänden.


Apropå det fina vädret, våra hundar stortrivs nu när solen skiner men det är kallt. Dom ligger utslagna i hundgården i solen båda två, mest Waldo, och bara njuter för solen värmer ju riktigt skönt bara man är i lä. Så dom som tycker det är fel att ha hunden ute när det är minusgrader skulle se hur våra hundar ser ut när de ligger därute.

Av Anna Englund - 7 januari 2010 20:32

Jag hade definitivt glömt/förträngt det här när mjölken rinner till..Vilka jävla betongtuttar ala Dolly Parton man får  

Och ont gör det dessutom för att inte prata om vilken syndaflod det blir när jag ammar... Suck..

Men Olivia är nöjd iallafall nu när hon blir riktigt mätt när hon äter.

Imorgon ska vi på återbesök på UAS med Olivia och ta pku prov.. Hon kommer inte att bli glad över det. Storasyster ska vara hos Lisa under tiden så hon är toknöjd  Dom skulle ut och promenera med Pepsi när hon kom dit och det tycker ju Elsa är roligt så det blir bra. Lisa är ju favoriten hos Elsa så hon skulle ju kunna vara där hur ofta som helst om hon fick bestämma..


Igår kom Elsa med en så himla bra kommentar om sin lillasyster, hon sa att det enda Olivia gjorde så var det byta blöja..Ha ha..men hon har ju en poäng där för idag har vi nog inte gjort annat än att byta blöja mellan matningarna..Men det är skönt att veta att magen är igång och fungerar som den ska..

Idag var första dagen hos dagmamman för Elsa och det var inga problem med att lämna henne där, jag tror att hon tyckte det var skönt att få komma hemifrån och få leka lite med de andra barnen. Hon tyckte det var lite trist att inte Rasmus var där för hon hade saknat honom men han kommer väl antagligen nästa vecka skulle jag tro så då blir hon glad..


Nej nu ska jag pula lite med hemsidan så den kommer igång igen. Den fungerar som sagt inte just nu på domän namnet så vill man gå in på den så är adressen just nu: http://www.tobotroll.dinstudio.se


Ovido - Quiz & Flashcards