Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under januari 2010

Av Anna Englund - 6 januari 2010 20:43

Vi har haft besök hela em och kvällen men det har varit så trevligt så..Olivia visade sig från bästa sidan..ätandes eller sovandes.. Elsa hon är också som vanligt..säg nej så blir hon skitförbannad och går upp på sitt rum. Så att det kom in en bebis har inte påverkat henne än så länge utan hon kör sitt race.

Imorgon är det dagmammadags för Elsa (äntligen!!) och det ska bli så skönt..Hon behöver verkligen vara hos dagmamman för att få stimuleringen från andra barn som inte jag kan ge henne.


Nej nu ska jag stoppa Elsa isäng och sen passa på medans lillsnorpa sover och ta en dusch. Jag känner mig ju inte så fräsch nu när jag har div åkommer efter barnafödandet som ställer till det lite vid toabesök och så.. Men det är ju bara tillfälligt som tur är.. Nej isäng med barnet nu..

Av Anna Englund - 6 januari 2010 13:19

Vad det är lätt att glömma bort saker..Det är fyra år sen Elsa föddes och jag hade verkligen glömt bort hur det var på nätterna eller om jag hade förträngt det helt enkelt  . Inatt har jag varit vaken och ammat med typ 1,5 timmes mellanrum och när väl Olivia har somnat så har jag varit för pigg istället för att kunna somna.. Det har varit lite problem med ammandet för mina tuttar är för stora och Olivia öppnar inte munnen ordentligt så nu är de lite sårigt på det ena bröstet..Men det börjar ta sig nu, Olivia fick ligga och äta i natt så då började hon ta bröstet ordentligt så idag har jag faktiskt inte varit gråtfärdig varje gång hon har ätit..Så det här blir nog bra i slutänden tror jag.


Ja lite om hemkomsten igår då..

Katten var lite skeptisk till vad det var vi hade tagit hem men inatt har han legat i sängen och haft stenkoll på henne, ja och även gjort sina tappra försök att få sova i spjälsängen.. Hundarna då...jaa vad ska man säga..Waldo tog det bra, han kommer direkt när hon gråter och kollar av läget så att det är lugnt sen går han och lägger sig igen så han bryr sig inte så mycket. Sen har vi den andra...Loke verkar ha lite problem med att greppa vad hon är..han verkar tro att hon är en levande pipleksak eller nåt..låter hon så skriker han och ska helst köra upp hela huvudet i ansiktet på henne. Inatt när hon lät så måste han springa upp och titta och han tom försökte sig på att ta sig upp i sängen.

Av Anna Englund - 5 januari 2010 20:47

Lite bilder på fröknarna..

                

Av Anna Englund - 5 januari 2010 01:10

Första bilden på vår lillsnorpa som visas, inte den bästa men jag glömde sladden hemma till kameran så det fick bli mobilen istället.


Olivia hade bråttom ut till världen när hon väl bestämt sig. Vattnet gick vid fyra igår eftermiddag. Vi var inne på förlossningen vid sju, då var jag öppen 2 cm.

Lillstumpan är född 21.16 igår kväll...  

Så fort gick det men allt gick jättebra, så nu sitter jag här adrenalinhög och ska väl egentligen försöka mig på att sova men hur lätt är det??


Lägger in mer bilder imorgon..

Natti natt.





Av Anna Englund - 4 januari 2010 15:26

Nu har vargjakten varit igång ett par dagar och diskussionerna varit heta på alla forum och mötessiter.. Och åsikterna är många och olika som sagt, det har även diskuterats mycket om vildsvinen och deras framfart i landet.

Många har påtalat att vildsvin står för flera skadade och dödade hundar än vad vargar gör och ja det gör dom..MEN vildsvinen jagar vi frivilligt med våra hundar, vi vet riskerna när vi släpper våra hundar på dom.. Vi går däremot inte ut i skogen och släpper våra hundar på varg utan det är under jakt på annat vilt som vargen förföljer och dödar/skadar våra hundar. Det är skillnaden till varför vildsvinen tar fler hundar. Jägarna försöker på alla sätt och vis att skydda sina jaktkamrater genom att sätt sätta på dom vargpinglor, skyddsvästar och ha koll på om de har varg på marken eller inte..Men tyvärr så hjälper inte det jämt och det blir en hund mindre.. Det finns tom jägare som förtidspensionerar jätteduktiga hundar eller säljer dom för att de inte kan jaga med dom längre. Och en utbildad jakthund som helt plötsligt inte får jaga utan förväntas ligga på soffan mår inte bra precis som alla andra hundar som har haft en uppgift/arbete ett par år och som helt plötsligt inte får utöva det.. Och det är synd för det är inte roligt för jägarna att behöva ev göra sig av med sin jakthund pga varg på marken.. Nu säger inte jag att det ger jägarna rätt att skjuta varg hur som helst utan jag tycker att den licensierade jakten gick överstyr iom överskjutna kvoter mm. Men samtidigt så varför är inte debatten isåfall lika het när det blir 1a mars och det ska jagas lodjur och det skjuts över kvoterna?? Lika ska väl vara lika eller? Lodjur är ju också ett rovdjur som river och dödar hundar under jakt dock så talas det inte om det utan det är bara vargen som gäller..

Och i den debatten verkar allting vara svart eller vitt nästan... Döda eller inte döda..


Jag tycker att det är bra att stammen hålls nere till ett visst antal men det kunde ske under mer ordnade former. Ex de naturvårdare som följer flockarna och vet hur de ser ut indivmässigt skulle vara de som sköter jakten. På det viset blir det mer kontrollerat och då kan de gamla och sjuka individerna skjutas av istället för unga. friska djur som kan utvandra och skapa nya stammar i våra grannländer för att på det sättet tillföra nytt blod där. På samma sätt som att vi kan få in nya gener till våra vargar här så att inaveln minskar.

För visst anser jag att vargen ska finnas för det är inte dom som inkräktar hos oss utan det är vi som bygger och utökar våra samhällen i deras revir..


Men som sagt debatten är het, alla har olika åsikter och så kommer det alltid att vara oavsett vad som händer.

Jag tycker bara att de som läser alla hemska artiklar på våra stora tidningar om denna klappjakt och utrotning och jag vet inte allt som skrivs, gå in och läs artiklar på jägarförbundets hemsida om varg också.. Där det står om hur det har gått till för jägarna när de förlorat sina hundar, gå även in på sidor som handlar om vargdödad tamboskap..

Och det säger jag inte för att försöka få fram nåt sk medlidande för dessa människor utan jag säger det för att man ska få lite förståelse för hur/varför vissa människor känner som de gör för varg.


Svenska jägarförbundet


Jag har sagt åt mig själv hela tiden sen jakten startade att jag inte skulle skriva nåt om det då läget är som det är men som ni ser så kunde jag inte hålla mig.

Men det är av en anledning och det är att är man som jag positivt inställd till jakt på varg och talar om det så får man väldigt mycket negativt tillbaka.

Så därför blir det bara detta inlägg och inte mer. Utan jag kommer fortsätta med min vardag och berätta om den.


Ha de gött därute allihop..




Av Anna Englund - 3 januari 2010 00:06

Ja som ni ser så står bebismätaren på 0, zero, nada...

Men just nu är det ingen bebis på gång utan jag går snällt och lägger mig och hoppas på det bästa..

Och inatt skulle det vara perfekt för Elsa sover hos farmor och farfar..

Men det är mycket kvar av natten så det visar sig vad den har att ge..


Så natti natt på er alla..

Av Anna Englund - 2 januari 2010 01:57

Jag är ju ändå vaken så då kan jag ju skriva nånting..

Anledningen till att jag är vaken...ja jag vet faktiskt inte riktigt varför...är inte trött helt enkelt... Har passat på att sy bebisfilten som har legat och väntat i ett par månader, alltid nåt positivt. Jag har hunnit prata med Marie som är på jobbet, och ja det snöar fortfarande här..Mange funderar på att strejka imorgon och inte kliva upp, jag tror att han har ledsnat på att skotta snö.. Så imorgon ska han hämta snöslungan hos min far och försöka få fart på den... Jag för min del har ju bestämt mig för att bebisen ska komma ut före söndag kväll...Jag vill ha tillbaka min kropp, se mina fötter.  Slippa knölet med att nå fötterna när jag ska ha på mig strumpor eller skor eller torka mig efter duschen.. Men snart så...säger bara det snart....

  

Av Anna Englund - 1 januari 2010 21:36

Orkar inte skriva nånting direkt idag så det blir en snabb update bara...

Massor med snö och snöar fortfarande.

Jättetrevlig kväll igår med Linda, Olle och Alva.

Ingen bebis än..

Waldo mår mycket bättre..


Så det blir mer en annan dag..

Ovido - Quiz & Flashcards