Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under maj 2010

Av Anna Englund - 24 maj 2010 11:56

Jag pratade med Waldos uppfödare häromdagen och talade om för henne hur välpälsad han var fortfarande för vinterpälsen har inte släppt... Varför gjorde jag det?  

Nu bara rasar det päls från honom, jag har borstat bort ca 2 ica kassar fulla med päls. Enda som är bra med det är att han blir vit igen. Så nu är det kamp mot klockan att få bort allt före söndag och utställningen. Jag kan ju inte gärna ställa ut en hund med tofsar.. Men pippifåglarna här hemma är jätteglada nu när det ligger päls överallt som de kan lägga i sina bon åt deras ungar.

Så nu håller jag på och sparar pälsen till kycklingarna som kommer på torsdag eller fredag, blir varmt och gosigt för dom att boa i.


Jag fick mail idag från en av våra tillfrågade domare till utställningen i höst och hon tackade ja så nu är det löst med domare, bara 1 ringsekreterare och inropare kvar. Ja och folk som vill hjälpa till men där verkar det vara torka... Så om någon känner för att komma och hjälpa till och se hur det går till på en hundutställning så hojta till, den är i Jälla ridhus 9 oktober.


På fredag ska Elsa åka till Skansen med mamma och mormor och ha en heldag där med dom och dagmammorna så nu är det tjat på hög nivå här hemma på mornarna. Men det ska bli kul för henne att få komma iväg och slippa mamma och lillasyster en dag. Få lite egentid där det är hon som får uppmärksamhet istället för att hamna i skymundan för dom som är mindre..


Har mer att skriva men Olivia sover så jag tänkte passa på att ta mig en tupplur på soffan, är så sjukt trött..

Av Anna Englund - 22 maj 2010 23:40

Som ni har märkt så blir det inte så mycket skrivet men det är fullt upp om dagarna. Idag har jag ocj barnen varit i stan och hälsat på farmor på sjukhuset och sen var vi till Jula och köpte kycklingnät. Jag som har varit livrädd för höns hela mitt liv ska nu skaffa mig ett gäng   Så jag ska hämta hem 4 dvärghönor och en tupp och i slutet av veckan kommer det 10 kycklingar som jag har beställt. Jag ska oxå ringa och beställa 10 till någon dag men det är andra raser så det blir lite variation i hönsgården. Så just nu bygger Mange för fullt ute i vedboden så att de har någonstans att bo när de blir större. Blir finfint när det är klart. Åsa och Jocke och deras lilla grusätare till mysdotter har varit här på kvällningen och grillat lite, alltid trevligt med besök... Mange har jour till torsdag så vi är ganska låsta för får han utryckning så måste han vara vid maskinen i Uppsala inom 1 timme och då är det lite jobbigt om man är borta hos någon. Men det är som tur var bara var 8e vecka så det finns många helger mellan som man kan hitta på skoj på annat håll.

Nej nu ska jag nog slöa framför tvn en stund innan det är dags att krypa isäng och slåss med miljoner mygg och flugor..(hatar dom och slipper inte undan dom..)

Av Anna Englund - 22 maj 2010 12:13

 
Av Anna Englund - 17 maj 2010 05:59

Det blev inte direkt någon träningsvärk, jag kände av ryggen på kvällen bara men det var borta dagen efter.. Så nu har jag nog hittat mig ett nytt träningssätt eftersom jag har så svårt att promenera iaf långa sträckor.. Igår var det kanonväder igen så hur tillbringade jag dagen? Jo inne och storstädade   men det är ju tyvär ett nödvändigt ont som måste göras.


Olivia börjar bli stora tjejen nu så hon har börjat ställa sig upp i krypposition så nu är det väl bara en tidsfråga innan hon kryper.. Det går så fort, det känns ju som det var igår jag kom hem med det lilla knytet..


Waldos hälta är nästan helt borta nu och jävlar i min låda vilken pigg hund jag har fått igen  ja han är ju faktiskt så pigg nu att han har börjat ställa till med otyg ex stjäla saker för Elsa ute och springa omkring med så hon blir jättearg. Han har även hittat drömplatsen att sova på ute och det är i Elsas sandlåda vilket gör henne skitförbannad för han ligger ivägen när hon ska leka.. Ah mammas lilla bus....


Elsa hade lite otur i lördags när hon var ute, hon sprang ute på grusgången i foppatofflor och tappade den ena och körde foten i gruset. Så hon kom in och grinade och blödde under foten och när jag hade tvättat rent och började titta lite närmre på foten så mycket riktigt så satt det en liten sten i den. Så igår var jag tvungen och ta en nål och pilla upp hålet och sen var det bara att trycka tills den kom ut oavsett hur mycket hon skrek.. De hade redan börjat bli inflammerat för det kom ut var och hon var röd runt om. Så nu är det springförbud i foppisar härhemma.

Kvällen igår avslutade hemma hos Linda, Olle och Alva med nybakt rabarberpaj....mmmm smarrigt... Elsa och Alva lekte jättebra så det märktes att dom har saknat varandra nu för det var ett tag sen dom träffades.

Nej nu ska jag ta mig en kopp kaffe och njuta av tysntnaden för det är snart dags att väcka upp ligan..


Av Anna Englund - 15 maj 2010 22:35

Vi hade avslutning på vår valp- och unghundskurs idag, det har varit jättekul med kanonduktiga och trevliga deltagare. Det är lite synd bara att våran appellplan har fått 2 mindre sjöar som ioförsig funkar jättebra som fågelbad men försvårar lite när man ska träna. Men förhoppningsvis så kommer dom väl försvinna annars så får vi väl helt enkelt börja köra vattenapporteringskurser..haha..


Jag har även varit mer korkad än vanligt idag så jag har flängt uppe på studsmattan med Elsa och som den i mitt vridna sinne unga mamman jag är så skulle jag ju självklart försöka göra konster... Trodde jag skulle slå ihjäl mig efter första försöket så det var bara till att inse att sånt det är för den yngre generationen... Och som grädde på moset så lär jag vakna med en sjudundrandes träningsvärk imorgon...

Men är huvudet dumt får kroppen lida..

Nej nu ska jag smarra lite supersize ostbågar och godis..

Av Anna Englund - 14 maj 2010 08:49

Men jag trodde att man skaffade hund för att man vill ut och röra på sig och göra saker med den.. Jag menar vill man inte det så kan man ju lika gärna köpa en porslinshund för 10 000 och ställa nånstans och samla damm. Eller?

Promenaderna ska vara nåt kul inte nåt man gör för att man måste eller av medlidande för att hunden ska få komma ut.

Nej människor som behandlar hundar så är inte värda att ha hund heller..


Nej bort från det ämnet nu, det gick bra hos veterinären som konstaterade växtvärk så nu är det medicin då då som gäller och det märks redan att den börjar hjälpa. Han haltar förvisso fortfarande men han är mycket piggare och gladare och nu orkar han tom hålla på och bråka med både Elsa och oss.. Så nu börjar jag få tillbaka min bebis  


Olivia har upptäckt nu sista veckan att hon har olika tonarter och ljudnivåer på sin röst, så det tränar hon genom att skrika för fullt helst jätteljust så det bara skär i öronen.. Hon börjar bli stor nu ju..

Idag händer det inte så mycket, jag ska till Alunda och promenera med Helena så jag tänkte ta med Loke så han får komma ut och röra på sig och se en annan värld än hundgården med omgivning.. Jag kommer bli svettig men det är det värt..Det får väl bli jag som går med han i skogen i höst med eftersom han lyssnar och är uppmärksam på mig och inte på Mange.. Men så får man ju inget gratis heller!




Av Anna Englund - 10 maj 2010 22:09

Just nu tar jag en dag i taget och funderar för jag tänker inte ta ett förhastat beslut eftersom det är ett beslut som ändrar mitt liv.


Men nu har det dykt upp nya bekymmer och det är min älskade Waldo som är orsaken till detta. Han är halt!! Och då pratar vi inte lite vanlig hälta utan nästan trebent.. Det började igår och blir bara värre.. Han vill ogärna stå på benet och när han går så håller han det alldeles stelt så han som stapplar fram.. Så jag är livrädd för att det ska vara något jätteallvarligt som slutar med att jag måste ta bort min lilla bebis... Jag vill inte ha en till sb som inte blir gammal och grå ihop med mig, det räcker med min förra skrutta.. Och ja jag vet att man inte ska måla fan på väggen men det är lika bra för då kan det bara bli bättre.. Så imorgon bitti, kvart över nio så ska jag till veterinären med hono så ska dom få klämma och känna och ev röntga och se om dom hittar felet. Helena är så snäll så hon följer med mig dit, precis som sist när jag åkte och tog bort min lilla Sally..Men så dramatiskt ska det väl ändå inte bli imorgon iaf, men det blir lite knöligt med både barn och hund hos veterinären..

Återkommer om hur det gick..

Av Anna Englund - 6 maj 2010 22:04

Just nu står jag i en korsning och ska göra ett av de svåraste valen i mitt liv och sen leva med att jag valde just den vägen att gå..

Igår rasade en stor del av min värld samman när jag upptäckte ett av de värsta sveken man kan göra, idag rasade ännu en bit när jag fick förklaringen..

Detta är inget som jag kan skriva ut här då jag vet att det är många som läser denna blogg som inte behöver veta detta än för då går djungeltrumman högt och tydligt direkt och det orkar jag inte. Utan för tillfället är det bara väl valda personer som vet för att jag har behövt prata av mig om detta och jag behöver deras stöd.

Jag är livrädd för att göra fel val då det inte bara gäller mig utan även barnen och jag är skräckslagen för att min illusion av familjeliv ska visa sig vara en stor lögn som jag har levt för i flera år.

Jag vet ärligt talat inte om detta är ett problem som kommer gå att lösa och om mitt hjärta är tillräckligt starkt för att klara av att förlåta.. Det känns som att jag har fått nog av lögner och svek i mitt liv och av att vara den förlåtande personen. Hade det varit för 10 år sedan så hade jag aldrig accepterat något liknande men livet har ändrat mig och min syn på uppoffringar men nu börjar även orken till det att ta slut.

Jag tycker det är jobbigt att jag inte kan tala om vad som skett för det är inte jag, jag är en person som gärna talar ut om mina problem just för att det gör mig starkare och hjälper mig att komma över dom.

Så jag tackar verkligen han däruppe för att jag har de vänner jag har som jag verkligen kan ringa och prata med och jag vet att jag inte blir dömd oavsett vilket val jag än gör.

Så hur det kommer bli i denna blogg ett tag framåt kan jag inte svara på men det finns en viss risk för att den kommer ligga nere tills min värld börjat vända sig på rätt sida igen..

Ovido - Quiz & Flashcards