Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under april 2011

Av Anna Englund - 14 april 2011 23:05

  Det här är Veran när han var liten men då trodde vi att det var en söt, rar liten honkatt som flyttat in i vårt hem. Efter att ha levt med denna katt i ca 1 månad så funderade vi starkt på om det inte var djävulen utklädd till en söt katt som flyttat hem till oss.

En dag visade det sig att Veran hade 2 kulor och inte alls var en söt liten flicka utan en hormonstinn överjävlig tonårspojke som helst fördrev tiden med att riva saker eller bara springa omkring i 200 blås i vårt hus.

Idag kom beviset på att Veran inte är som andra katter utan han tror nog att han är en hund eller nåt. Han hade varit och stulit en prinsessklänning i Elsas rum som han kom neddragandes med för trappen för att sedan gömma sig med den i Lokes bur och efter att ha tillbringat 1 minut eller så med den i buren tog han helt enkelt klänningen och gick...


Så nu är det verkligen bevisat Veran är inte som andra katter  

Av Anna Englund - 14 april 2011 00:32

Just nu sitter jag med jordens värkar och ont överallt tack vare en kortare springtur på kvällningen.. Det var ett stycke Waldo på rymmen och det kom en bil så då var det bara att glatt springa och hoppas på att hinna före eller att uppmärksamma bilisten på att det var en lös jättehårboll på vägen...

Och nu tänker ni lite att "ouppfostrad hund"... och visst till en viss del så ja det kan jag hålla med om men han har inte fått vara lös på hela vintern eftersom han rymmer från tomten och nu när han lyckades smita ur kopplet så blev det jättekul att äntligen få vara fri och då övervinner det skojigheten att vara med mig.

Och när en st bernhard slår dövörat till då är dom verkligen stendöva:))

Men nu gick det bra, han var överlycklig efter sin springtur och jag var bara glad att det inte blev någon olycka och smärtan kan jag ta bara jag får hem en oskadd hund. Men visst är det läskigt när det händer och nog anklagar jag mig själv för att ha brustit i träningen men det ska bli ändring på det när jag blir ensammen i min kropp igen.

Men nog om det nu ska jag ta mig isängs för att försöka sova ett tag, imorgon får vi ju finbesök av Linda med kids så då blir det fullt ös här hemma.

Av Anna Englund - 13 april 2011 13:18

Ja nu pratar jag inte om en riktig matta utan om vårt golv på hela nedervåningen. Varje morgon när man kommer ner så ser det ut som om någon har lagt ut en ryamatta tillverkad av hundhår på hela nedervåningen.. Det är verkligen hundhår precis överallt även kringflygandes i luften... Jag hatar den här tiden när vinterpälsen släpper för ni kan ju räkna ut själva hur mycket päls en långhårig st bernhard består av.. Så ikväll åker stålkardan och borstar och hela arsenalen av pälsskötargrejor fram för då ska det väck päls på hårbollen så kanske det är en heltäckningsmatta i morgon istället för ryamattan.


Annars så rullar dagarna på, jag har mina värkar som kommer och går och ja humöret är väl inte på topp jämt men det är snart över. Bara 4 veckor kvar liksom, ja mer eller mindre, det vet man ju aldrig vad som händer. Det är ju bebben som bestämmer när det är dags att komma ut, inte jag även om jag skulle vilja det ibland. Men magen har ramlat ner och hänger nuförtiden som en fin liten påse mellan låren och det har resulterat i att jag kan äta som vanligt, jag kan andas och halsbrännan har blivit lite bättre.. Så jag är ganska nöjd just nu.


Nej nu blir de till att slappa en stund framför tvn men först ska jag ner och slå på lite värme i huset för det var lite väl ruggigt inne nu..

Av Anna Englund - 11 april 2011 11:59

Jag har det lite jobbigt nu med graviditeten så jag har gått in i viloläge kan man säga. Det gör ont väldigt ofta och det är mycket nya känslor och upplevelser så det kommer nog bara bli sporadiska inlägg ett tag framöver. Jag hoppas att ni har överseende med det och jag lovar att när jag väl återkommer till 100% så ska det förbli så.

Av Anna Englund - 9 april 2011 11:07

Är aningens less just nu på att ena sekunden ha ström hemma och i nästa så är den borta i 8-9 timmar.. Så har vi haft det sen i torsdag men idag trodde jag det skulle vara fixat men icke då för då ska det va nåt fel som gör att det går på halvfart istället... Men nu verkar allt fungera men jag tänker inte säga för mycket än för då blir det väl svart i kåken igen.


Idag blåser det nästan storm igen ute men solen skiner och vädret är fint i övrigt så det kan jag ta.. Det torkar ju upp i backen av det och det i sin tur resulterar i mer vit hund än svart.

Men det här vädret gör att jag verkligen vill ha hem mina pullor så att de kan börja gå ut igen, jag tycker så synd om dom när de bor där borta hos svärföräldrarna och jag inte kan ha dom ute.. Så snart får de tammefan bli ett ryck på bottenplattan i hönshuset så de kommer hem, om inte annat så för att granngubben ska ha nåt att gorma om när tuppen kommer hem och börjar gala 


Just nu är de ganska lugnt här hemma, Olivia sover på soffan och Mange försöker sig på att sätta in barnspärrar i karpatiskåpet med en viss assistans av Elsa.. Går väl sådär kan jag tala om...

Igår var vi ute på tomten hela em tom Veran (katten) var ute i 1,5 timme och det är riktigt imponerande så nu börjar jag få lite hopp om att han oxå ska bli en utekatt istället för att sitta i dörröppningen enbart och snutta frisk luft..

Om jag hinner så lägger jag ut lite bilder från gårdagen senare under dagen annars så kommer de ut vid ett annat tillfälle. Men nu ska jag bättra på halsbrännan from hell och dricka lite java..

Av Anna Englund - 7 april 2011 13:09

Igår var det dags för 35 veckors besök hos barnmorskan och med andan i halsen efter förra besöket så åkte jag gick, men den här gången kunde jag gå därifrån betydligt gladare än sist.

Värdena har gått upp, sf måttet ökar igen och bebbebs hjärtljud är helt ok.. Det var som om en stor sten föll från bröstet för oavsett hur det är så oroar jag mig. Men nu behöver jag bara ha koll på mina förvärkar så att de inte ökar eller blir mer intensiva för då måste jag in och få medicin och försöka stoppa dom ett par veckor tills bebisens lungor är mogna.

Men nu är det bara 2 veckor till som gäller sen är det lugnt då kan den komma ut så det blir till att ta de lite lugnare ett tag till även om det inte är min grej riktigt.


Annars då, ja det verkar som om Olivia håller på att bli förkyld igen eller något för hon är dålig i magen igen och är det ingen förkylning så har hon väl fått nåt skit av något dagbarn och det är ju sånt som händer. Huvudsaken att hon äter och dricker och är pigg och det är hon..

Och idag är båda barnen lediga så då hinner hon vila upp sig lite så hon kan följa med till kyrkis imorgon och leka.


Idag blåser det storm ute så det är innelekaväder och det är ingen hit för Elsa blir rastlös och då går det ut över allting och hon bara bråkar och skriker.

Så när de går ner på 15 timmars vecka så kommer tillvaron här hemma bli väldigt spännande...

Ja och nu kan man ju lugnt påstå att det är vår ute för nu är våran baksida översvämmad och dränkpumpen går dygnet runt.. Här tittar vi inte efter några vårblommor eller andra tecken utan här går vi efter vattenmängden och höjden på vår naturfontän som blir på baksidan där vattnet trycker upp:)

Nytt för i år är att vi även har fått en vårflod i vinbärsbuskarna som tar med sig all jord och gruset på gången till hundgården.


Nej nu ska jag fixa lunch innan barnen får spel..

Av Anna Englund - 5 april 2011 20:57

Jaha så sitter jag här igen då men det är bara för att hålla mig vaken en stund till. Det var dödsdömt att lyckas med det framför tvn oavsett hur bra programmet var...  Det är inte hälsosamt för mig att kliva upp tidigt men jag har ju liksom inget val med mina barn eftersom dom envisas med att vakna runt sex varenda dag... Och tvn roar ju inte hur länge som helst så det är bara till att glatt kliva upp...pust...


Eftermiddan och kvällen har avlöpt som vanligt i vårt hem med en ilsken 5åring som inte ska städa eller göra nåt av det man ber om utan hon bara gallskriker och en 1åring som springer omkring och härmar timern på spisen...

Ja och 2 hundar som måste bråka med varann eller ligga och flåsa med deras "dödgrävlingsombörjatruttna"andedräkt på en... Och så får jag ju för allt i världen inte glömma Veran som inte har många hemma däruppe som kör sitt race i hela huset och attackerar allt som rör sig och ja sånt som står still går bra att hoppa på med.. Så ja en lugn och stillsam dag idag med här hemma i Söderby.. Och nu ska jag ta sikte på sängen för nu är det ju legalt att lägga sig så Natti natt

Av Anna Englund - 5 april 2011 09:36

Nu har det varit fullt upp i flera dagar och det börjar som göra sig påmint så idag blir de till att slappa på soffan. Igår var ju mamma och mormor här och städade och donade hela dagen och sen på kvällen var det styrelsemöte på klubben.. Och eftersom mina älskade döttrar ska kliva upp klockan sex på morgonen så är jag ju ganska sliten på kvällarna eftersom jag själv är världens nattuggla... Det är en väldigt dålig kombo och jag skyller på att de brås på sin far:)


Imorgon är det dags för barnmorskan igen och jag hoppas att allt ska se bättre ut den här gången så jag kan peta undan en del av oron som jag har för bebben.

Imorgon är det bara 5 veckor kvar och jag har inte gjort nånting än i förberedelser... Undrar om det är nåt som blir för varje barn eller om det bara är jag?? Jag vet åtminstone var jag har bebiskläder nånstans och spjälsängen finns ju redan framme så den ska ju bara ställas om och amningströjor och sånt hade jag inte hunnit plocka undan sen jag ammade Olivia så det blev ju enkelt:) Det är verkligen både för och nackdelar med att få dom tätt..

Nej nu måste jag ha lite java.. Återkommer

Ovido - Quiz & Flashcards