Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under maj 2011

Av Anna Englund - 18 maj 2011 01:30

 
Av Anna Englund - 15 maj 2011 11:32

Ja vad kan en liten fröken Elsa hitta på att göra på en dag??

Hon kan:

  • ta mina nycklar och gå in via källaren och stjäla massor med glass.
  • sitta på ryggstödet till kökssoffan så det går av.
  • hämta ägg hos hönorna och tappa dom i golv när hon kommer in.
  • rita på väggen i sitt nya rum.

Vad ska man säga?? Även om jag måste säga att hon är smart som kom på det där med nycklarna, synd bara att hon inte förstår att det blir konsekvenser av det.

Ritandet på väggen var som tur var med en färgpenna så det borde gå att sudda.

Ryggstödet går att skruva fast igen så och med 11 hönor så blir det fler ägg.

Men visst skulle det vara trevligt med en dotter som kunde ta de lite lugnt ibland och hitta på en massa. Men efter 5 år så är det bara att acceptera att jag har ett vilddjur till dotter med en outtömlig energi och som är otroligt intelligent och kreativ.. Och det verkar som att Olivia har lite av dessa gener i sig med.

Undrar jag om dotter nr 3 blir lika och varifrån kommer dessa gener???

Av Anna Englund - 13 maj 2011 16:03

Vi hade en diskussion här igårkväll när jag motsatte mig att Mange skulle åka iväg (igen) och kolla efter gris. Den handlade om pappaledighet och vad som förväntas av den nyblivna pappan.

Jag tyckte att han kunde vara pappa lite mer på heltid istället för på deltid när det passade honom och speciellt nu när vi har 3 barn varav ett kräver en del av mig.

Jag säger inte att jag måste sitta med Kerstin hela tiden men de senaste dagarna har hon varit otroligt mammig och bara velat sova hos mig och så fort hon har varit vaken så har hon velat äta, och då är det väldigt svårt att aktivera de andra 2 som helst vill vara ute och även om jag kan tekniken att gå och amma samtidigt så är det inte det mest optimala för att Kerstin ska få ro och äta sig mätt.

Och att gå från 2 barn till 3 är en stor omställning, det är mer som ska klaffa vid måltider, läggning, blöjbyten mm.. Och där kan jag tycka att pappadagarna är till för att hjälpa mig lite att komma in i allting med nyfödda igen och återhämta mig lite eftersom jag på måndag är själv med alla 3 och då är dessutom lediga så jag måste försöka fundera ut aktiviteter åt dom.

Och nej jag tycker inte att dessa dagar är till för att pappan ska kunna vara ute nästan varje kväll och jaga gris för det är inte därför han är ledig från jobbet.

Men för att återkomma till rubriken..

Vid diskussionen igår fick jag svaret av honom att han var bara pappaledig på dagtid!! Jaha så då är jag bara mammaledig på dagarna och så fort klockan blir 4 så kan jag bara släppa allt och åka iväg för då har jag slutat vara mamma??

Skulle inte tro det va!

Vad tycker ni andra mammor (ja pappor oxå) är tanken med dessa första 10 pappadagarna?

Av Anna Englund - 12 maj 2011 15:19

Det händer ibland att mina katter kan hålla sams...

Av Anna Englund - 5 maj 2011 22:29

Jag håller på och få spader här hemma på mina kära äldsta döttrar... Det enda man hör är Eric Saades- Manboy...suck...

Vi fick Elsa att sluta sjunga på den i tid otid ett tag men nu har det börjat och nu är det dessutom i duett med Olivia..

Visst det är jättekul att Olivia sjunger så pass bra så man förstår men inte nästan alla deras vakna timmar på dygnet. Dom kan väl ha lite variation med sina sånger, typ snälla fina barnvisor eller nåt.

Men det är bara att hoppas på att det går över någongång:)


Idag har dom börjat gräva upp vägen utanför pga stora tjälskador men vilket j-a liv det är hela tiden. Det är grävmaskin och lastbilar som låter och slamrar. Hundarna är helt galna i hundgården för dom tycker väl att det är konstigt, tom fjäderfäna har levt om värre än vanligt.

Är det inte Mange som håller på med en massa projekt så är det nån annan oavsett vilket blir jag alltid drabbad av någon form av oljud... Ha ha det måste va min lott här i livet :))

Jag fick skicka in Elsa i hönsgården idag och leta ägg för det har knappt varit några i reden de senaste dagarna. Jag började misstänka igår att de värper någonstans ut så idag fick de visa sig.. Och mycket riktigt så hittade Elsa 6 st ägg bland de stora stenarna som är i hönsgården så hädanefter blir till att gå en runda därute och plocka ägg istället...

Suck ibland kan man ju bli trött på dessa fjäderklädda kacklande pullor..

Men mysteriet är åtminstone löst och jag vet ju i fortsättningen var jag ska leta.


Imorgon är det dags för Kyrkis för stortjejerna och Mange drar till stan för att lämna lönelappar så det blir bara jag och Kerstin hemma på dan.. Ska bli spännande att göra min första lämningen med alla tre barnen.. Slutar väl med babyblues och krokodiltårar och en lätt hysteriskt mamma..ha ha..

Nejdå jag tror nog att det kommer gå bra, när det gäller att åka till kyrkis så brukar Elsa och Olivia samarbeta riktigt bra. Så det hänger väl på lilldonnan antar jag vilket humör hon behagar vara på men fortsätter hon som nu så lär hon va snäll.. Nej nu ska jag nog passa på att ta mig en dusch medans Kerstin sover med Mange i soffan..

Av Anna Englund - 4 maj 2011 15:03

Snacka om att dagarna bara försvinner och jag kan egentligen inte säga att jag gör så mycket mer än ammar, tittar på lillsessan, umgås med de andra sessorna när de är hemma och vakna och tar de lite lugnt.

Eller ja jag dammsuger och fixar mat och donar för nu är ju allt sånt roligt igen när jag kan röra på mig och böja mig ner.

Det funkar jättebra med storasystrarna och Kerstin och dom verkar ta de med ro att de har blivit en till som ska ha uppmärksamhet.

Men det är ju inte förrän Mange börjar jobba igen som allt ställs på sin spets så jag avvaktar med att säga så mycket mer om det nu.


Det blir bara ett kort inlägg för nu kom stora sessorna hem och jag antar att lillsessan vaknar snart och vill ta itu med favvosysslan....ÄTA!!

Av Anna Englund - 2 maj 2011 22:28

Igår kl 18 föddes vår dotter Kerstin  

   

Och ett stort Grattis till pappa Mange som fyller år idag  

Ovido - Quiz & Flashcards