Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under april 2010

Av Anna Englund - 18 april 2010 15:28

Idag har vi pysslat ute mest, Mange har byggt ut hundgården medans jag har städat den. Det var fullt med skumgummibitar och nånting som en gång i tiden har varit en matta. Så nu har dom en jättestor hundgård att lalla runt i på dagarna så det är inte direkt synd om dom. Och nu är jag inne med barnen medans Mange är ute och planterar granhäck mot åkern. Funderar starkt på en granhäck mot vårt psykfall till granne oxå...


Waldo har tagit rekord i vad man stjäl från bänken för i fredags då stal han ett älgytterlår som låg på upptining för vi skulle iväg och grilla. Det vägde över 1 kg men det var ingen match för honom att få i sig..Buse!

Idag har han haft en mer äcklig meny bestående av snigel och gammal död sork så blir han inte dålig i magen igen så vette fan...


Nej nu är Olivia arg så det är dags att gå och roa henne en stund.

Av Anna Englund - 14 april 2010 23:11

ser ju inte så pigg ut men det är ju bara att spana in klockan så finns förklaringen där...

  

Av Anna Englund - 14 april 2010 22:44

Jag tog hem en försilvrad kaffekanna, gräddkanna och sockerskål efter min gammelmormor och i sockerskålen ligger en lapp där det står vem som fick och när. Så hår står det på lappen "kaffekanna, gräddkanna, sockerskål från min pappas mormor. Lena Kajsas Persdotters lysningspresent 12 jan, 1867. Ingbritt"

Det är alltså min mormors fars mormor, liite häftigt dådå. Den är ju 143 år gammal och ser nästan ny ut. Jag ska ta bild och lägga ut imorgon.

Sen tog jag hem lite tavlor från 50-talet och lite annat blandat. Så nu har jag ännu mer saker från 1800-talet, jag har även en pigtittare från någonstans under 1800-talet står här hemma som är jättefin. Det är kul med så gamla saker för jag kan inte fatta att de har så många år bakom sig och så mycket historia när de knappt ser använda ut.


Nu på kvällen har jag roat mig med att möblera om lite i köket och hallen och ställt upp lite fönsterlampor. Jag har också fått fart på dom som inte funkade så nu har vi lyse. Så nu är det bara allt annat kvar som ex leta fram gästrummet/kontoret, det är belamrat med saker just nu men tanken är att det ska in matta och glasbordet ska monteras ihop..Men en dag i taget jag skulle ju också behöva börja med Elsas rum så att det blir klart någongång så hon får flytta in där så vi kan börja med Olivias rum.. Så just nu är det massor med projekt både ute och inne. Hundgården håller på och ska byggas ut med så hundarna får mer skog och naturlig skugga i den. Blir dom glada när det kommer lite nya träd och buskar som de kan äta upp..

Nej nu ska jag nog kasta mig på soffan (måste barar vräka Waldo från den först) och smarra lite ostbågar och dricka lite cola och njuta av att Olivia sover...

Natti natt

Av Anna Englund - 13 april 2010 09:25

Det har varit mycket igen nu (som vanligt) i söndags var det unghundskurs, igår var jag i gammelmormors lägenhet och hämtade massor med saker som jag ville ha efter henne och på kvällen var det möte på klubben.

Jag vet inte riktigt varför men jag har en viss läggning åt att ta på mig massor med saker och få fullt upp på vår och höst.. Men samtidigt så väljer jag ju själv att ta på mig allting så jag har ju inte rätten att klaga heller.. Men i höst tänker jag enbart ägna mig åt den kommande utställningen som klubben arrangerar så då blir det inga kurser för mig. Jo eventuellt så ska jag ju börja vårdhundsutbildningen men det är ju roligt  

Ja och så är ju tanken den att jag ska börja jobba oxå i september men det visar sig om jag får min vilja igenom vad gäller nedminskningen av jobbet fram till januari. Jaja det märks hur det blir med de..


Idag är det strålande solsken och nästan varmt, hade det inte blåst nordliga vindar så hade det varit superbt väder..men man kan inte få allt..

Vår tomt torkar åtminstone upp av det här så nu behöver vi inte pumpa bort vatten från den längre. I fredags hade vi sjö med tillhörande fontän och flod på baksidan, inte så kul direkt. Och eftersom den "händige" grävmaskinisten har grävt upp halva tomten så kan ni ju tänka er hur det såg ut och gör fortfarande.. Så för tillfället har min tidigare vita st bernhard antagit färgen grå med gråbruna fläckar..Suck...

Kärleksfaktorn är hög här hemma ibland  

Det är lera överallt, på golven, på väggarna i hallen tom i laptopen är det lera...

Så nu ber jag till de högre makterna om att det ska torka upp ute och det jävligt fort...Idag funderar jag på om jag ska göra en premiärtur på cykeln..med Loke...kan bli himla spännande med tanke på att jag är urusel på att cykla och han inte kan uppföra sig..


Hur långt tror ni jag kommer innan jag ligger i diket och sprattlar??

Av Anna Englund - 11 april 2010 21:45

 
Av Anna Englund - 11 april 2010 21:39

 
Av Anna Englund - 11 april 2010 21:16

 
Av Anna Englund - 10 april 2010 23:41

Just nu är det fullt upp med de mesta, det är kurser, möten och så ska jag ju umgås med min kära familj. Så ibland blir det lite pusslande men det går bra för det mesta. Olivia vänder sig för fullt nu och kämpar på med att försöka få armarna att förstå att de ska hänga på när rumpan och benen vill krypa. Tänderna har också börjat spöka så hennes humör är väl inte på topp jämt direkt...och då vill hon gärna äta vilket har resulterat i att vi blir osams för det hinner inte fylla upp så det räcker nästan..Jag verkligen hatar förkylningar  


Imorgon ska vi åka och hämta en kökssoffa med lådor som jag ska klä om och piffa upp med mulliga kuddar så att Elsa kan ha den i sitt nya rum sen så hon och hennes kompisar kan sitta och titta på film däruppe..Det blir nog bra tror jag, och så får barnen träffa Minna igen (min mormor) det blir ju inte så ofta eftersom hon bor i Nynäshamn så hon har bara träffat Olivia 3 ggr sen hon föddes.. Det är så mycket som jag skulle vilja skriva om i bloggen men när jag bara får tillfälle att skriva mitt i natten så orkar jag helt enkelt inte sitta och knappa på datorn.. Jag får se om det kanske blir bättre längre fram i veckan..

Ovido - Quiz & Flashcards