Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under december 2010

Av Anna Englund - 18 december 2010 09:40

Lördag hos oss och det är som vanligt, karln jagar, ungarna röjer runt, det snöar och blåser ute och pelletsbrännar aset fungerar bara när den känner för det.

Men jag e int bitter jag... Man får liksom vända på det, jag slipper karln (mindre disk) ungarna roar sig själva, man slipper måstet att gå ut och man får motion i källartrappen ner till brännaren.

Så nej jag ä' int bitter!


Annars idag så är det fullt upp, grannen kommer med mårdfälla runt elva, sen måste vi till pullorna och så blir det nog en vända till farsgubben mot em och spana in köket nu när det är klart (bara 3 år senare). Så brist på nåt att göra existerar inte här just nu, och jag har fortfarande inte fått upp mina julgardiner så dom kommer väl upp kvällen innan eller nåt.. Men man ska inte stressa fram i livet.. Nej nu är det frulletajm så tjippen på er och de som ställer ut sina fina hundar i Stockholm idag

Lycka till!!

Av Anna Englund - 17 december 2010 22:02

Jag är med och tävlar om en Tassimo...


  


Jag tävlar om den här..


Och för en kaffenarkoman till småbarnsmamma så kan jag inte annat än hoppas på att jag vinner.

Av Anna Englund - 16 december 2010 22:37

Idag har jag, Elsa och Olivia varit hos bästaste Lisa och haft en mysig eftermiddag dock var inte hemfärden lika mysig.

För de som bor i stan och kör bil...det vita som ramlar ner och lägger sig på vägen kallas snö!! Det inträffar varje år och alltid fler gånger, det ställer till med lika mycket besvär i trafiken varje gång och nej den försvinner inte bara för att man gasar mer.

Vilka j-a idioter det finns i trafiken, dom tror på fullaste allvar att det går att klämma sig in mellan traktorerna som röjer.. Inse att det inte går och det är betydligt mer lättkört efter dom än före eller mellan.

Positiv som jag *hrm* alltid är nuförtiden så tänkte jag för mig själv "jaja det blir bättre bara jag lämnar stan". Johejsansa INTE DÅ! 288an var ju f** oplogad med diverse snödrivor och mittsträng eller nej vall passar nog bättre in.

Så det blev en del muttrande på vägen hem kan jag ju erkänna.


Apropå ingenting så insåg jag idag att jag har lika stor mage nu som jag hade i v29-30 med Olivia... Scary!

Ska det fortsätta så här så kommer jag ju se ut som dunderklumpen när bebben väl behagar komma ut.. Apropå komma ut, jag funderar på att boka biljett till hovet den 12 maj för då kommer Cesar Millan och har uppträdande/föreläsning...Nackdelen med det är att jag har datum den 11 maj...kan ju gå mindre bra men samtidigt så kanske inte ens bebben har kommit eller så kanske den kommer tidigare det är ju sånt som jag inte kan styra över..

Jaja jag kan fundera på det ett tag till iaf.

Nej nu ska jag nog glo på tv en stund innan det blir duschen och lopplådan.

Av Anna Englund - 13 december 2010 22:29

Idag har jag varit på möte med banken och fixa lite och sen var vi hos Linda m familj och käka och ungarna fick leka lite. Annars så har vi faktiskt inte gjort ett dugg, jo tagit itu med tvättberget som växer lavinartat.

Jag har haft mina funderingar på om jag ska sätta upp julgardinerna kanske så de hinner sitta uppe i jul iallafall. Men det är ju så tråkigt, jag verkligen avskyr att byta gardiner...eller ja pynta och pyssla och dona överhuvudtaget är inte min starka sida.

Men för ungarnas skull så får jag väl bita ihop och fixa lite juligt här hemma.

och så mycket mer tänker jag inte skriva idag.

Av Anna Englund - 12 december 2010 12:11

Igår var det fullt ös hela dan som gällde, upp, städa och åka och handla. Sen hem och fixa två älgfransyskor som skulle in i ugnen med diverse tillbehör. Fixa potatisen och såsen och samtidigt kom vårt främmande.

Fixa förrätten och sen kunde jag sätta mig ner och pusta lite.

Jättetrevlig kväll med kanonsällskap och mycket gott att smarra i sig. Speciellt Helenas saffranscheesecake, den vet precis var den ska sätta sig hos en gravid...

Idag har vi slappat lite men nu ska vi väl ta oss för och komma iväg till pullorna och fixa reden åt dom så de har någonstans att lägga sina ägg.

Det är himla tyst och tråkigt här hemma nu när de har flyttat, ingen tuppjävel som gal dygnet runt och inga hönor som hackar en i huvudet när man är ute hos dom och fyller på vatten.. Men men de kommer ju hem till våren igen så då får jag ju höra deras kucklande igen.


Och idag ska jag försöka komma ihåg att ta med kameran så att jag kan ta lite fina vinterbilder...

Av Anna Englund - 10 december 2010 21:22

Jaha så var det helg igen, jag är som inne på måndag fortfarande så när måndag kommer så blir jag skitgrinig för att jag har missat helgen.

Nej då så illa är det väl inte men jag måste erkänna att dagarns flyter ihop och vore det inte för att det står på telefon vilken dag det är så skulle jag nog inte veta heller.

Vi har tagit de lugnt bara de senaste dagarna och mest bara pyst omkring. Jag är helt paj i ena höften och kan inte räta på benet för då viker det sig vilket resulterar i ett ruggigt dåligt humör och noll tålamod.

Jag har världens hormonskjuts just nu så jag gråter för ingenting och allt är bara pest.

Jag avskyr min kliande växande mage och mina Dolly Parton tuttar som inte får plats i nån j-a bh..och som också kliar precis som resten av kroppen gör.

Detta med gravidklåda är något som jag verkligen hade klarat mig utan,det känns som att jag är ett enda stort myggbett. Och hur snygg tror ni man blir efter att ha kliat och kliat och kliat? INTE MYCKET!

Jag har blåmärken och rivsår och röda ränder nästan överallt på kroppen...

Så nu är det negativt ett tag...


Imorgon kommer det fin främmande hit och ska äta och fika och kanske spela lite spel, det ska bli så himla skönt att få slappna av och bara umgås.

Man kan faktiskt inte vara mamma, fru, älskarinna, hushållerska, svarttaxi, och sig själv samtidigt jämt utan ibland måste man lägga vissa roller åt sidan och tänka på sig själv.

Och nu tänker jag slänga mig framför tvn och dricka cola och äta ischoklad och bli lite tjockare.

Av Anna Englund - 8 december 2010 20:45

Ja det har hänt en del här hemma sen sist, i lördags var vi på julbord med utställningsfunktionärerna och det var himla trevligt.

Söndagen började svart däremot när jag kom ut till hönorna och upptäckte att en mård tagit sig in och dödat 2 av dom. Så det var bara för Mange att försöka stänga igen allt med skivor så gott det gick. Dagen avslutades med middag hos hans föräldrar för hans pappa fyllde år. God mat och trevligt sällskap är aldrig fel. Måndag tog vi det lugnt, jag hade styrelsemöte och medlemsmöte på klubben på kvällen. Igår kom jag ut till hönorna och såg att vi hade haft besök igen dock utan några döda hönor den här gången men herrejösses vad den hade försökt ta sig in till dom. Så det blev en vända till stan och köpa nät och sen vidare till svärföräldrarna och sätta upp så att deras nya tillfälliga vinterbostad blev klar. Sen var det bara att brumma hem och hämta pullorna och ta med deras mat och lampa mm och ta med dom dit. Så nu är de installerade i sitt nya hem och de verkar trivas bra. Så fort tuppen kom ur kartongen så började han gala och fara omkring och sätta på hönorna så han kom över flytten snabbt.


Idag har det varit ultraljudsbesök som har stått på agendan så när jag hade lämnat Elsa hos dagmamman så åkte jag iväg till Linda och lämnade Olivia där för att fara vidare mot stan och Ackis.

Allt såg bra ut och bebben for omkring som en vilde även fast den hade knölat ner sig som en köttbulle på ett ställe. Så det beräknade datumet vi fick var 11 maj 2011 så får vi se när den bestämmer sig för att titta ut. Vi tänkte ju kolla könet också men då knep den ihop låren så det fick fortsätta vara ett mysterium.

Och nu tänker jag avsluta kvällen med Greys anatomy och kanske nåt gott att tugga på.

Av Anna Englund - 2 december 2010 22:25

Idag har vi varit på resande fot och vidgat våra vyer ända bort till Björklinge.. Jag kommer nog aldrig mer åka över Vattholma dit då jag missade varenda skyltj**** och fick hålla på och backa och ha mig. MEN hur kan man sätta skylten längs med vägen i en y-korsning ist för mitt i mellan vägarna så att man vet vilken av dom man ska ta???

Vi har varit hos Fia med kids så att ungarna fick stoja av sig och jag fick prata lite vuxenprat..Tack för en kanon eftermiddag!

Efter det bar det av till systeryster och hämta en fodertunna som jag har glömt varenda gång i typ snart 1 år...Men så har jag alltid sagt att jag lider av korttidsminnesförlust.. Lite som fisken Doris i Hitta Nemo.

Sen var det bara att åka hem, stoppa Elsa isäng och försöka få Olivia trött så att hon också skulle somna.. Just nu ligger både hon och hennes far och sover uppe *hostar*som vanligt..Men jag ska strax pallra mig iväg upp till sängen och försöka sussa lite jag med... Jag är sjukt trött på mornarna och skulle gärna kunna ligga i sängen fram till tolv om det hade varit möjligt... Men nu går ju inte det då jag har en väääldigt påhittig dotter som gärna går ner och hittar på alla möjliga sattyg och sen finns det dessutom 2 st hundar nere som tycker att det är dags att gå ut och får de inte göra det så kan det ju hända att det stryker med nån pryl eller två från bänken,bordet,öppna spisen eller tvbänken...

Så det är glatt bara att kliva upp även om jag behöver 2 uppstadgande tändstickor till ögonlocken första vakna timmarna.

Imorgon ska vi ev till svärisarna och kolla om vi kan fixa nåt tillfälligt boende åt pullorna i deras fårhus, de har det för kallt i hönshuset nu och nu har de slutat värpa och sitter mest bara och kurar. Så det blir nog flytt för dom över den kallast biten av vintern, och det är ju bara i år till nästa vinter är ju hönshuset helt klart med isolering och skit så då ska de nog kunna ha de varmt och gött.


Nej nu börjar nog den dära John Blund kasta lite damm i ögonen så nu blir de sängen.

Ovido - Quiz & Flashcards