Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under november 2009

Av Anna Englund - 11 november 2009 17:01

Jag har fått frågan om jag har hört nåt om att det blir värre när man väntar andra barnet så jag tänkte svara på den med hur jag har upplevt andra graviditeten.


Ja jag tycker att det har varit värre andra gången med det mesta. Foglossningarna kom tidigare, illamåendet har varit värre och hållt i sig längre. Sammandragningarna och nu förvärkarna har gjort mer ont och varit jobbigare.. Värdena har varit sämre den här gången och ja det har strulat mer i allmänhet.. Men allt kan ju vara tillfälligheter som har ställt till det med det vet inte jag men det har inte varit det här mysiga "jag är gravid" känslan den här gången. Visserligen har jag ju lilla fröken Elsa här hemma som är ganska så krävande och i en jobbig ålder och så har vi köpt hus och hållt på och flyttat så det har ju varit en del annat som tagit energi med.

Men nu är det lugnt med allt sånt, vi har kommit tillrätta i huset så nu är det bara Elsa som musten ur mig varje morgon men så länge jag kan lägga mig och vila mitt på dagen så funkar det hyffsat bra.

Men ja jag tycker att det har varit värre den här gången, hur har ni haft det som har varit gravida fler gånger?? Har ni haft det värre/bättre/ingen skillnad??


Så det var det, jag tror att jag har svarat på frågan nu och funder du nåt mer så är det bara att fortsätta fråga..


Idag har det varit skitväder här hela dan det har snöat, regnat och snöblaskat om vart annat och så har det varit kallt så tom hundarna har velat vara inne och då är det riktigt illa..

Så idag har det inte blivit så mycket gjort eller jo jag har skapat en egen blogg åt Waldo där man kan läsa om hans liv och vardag ur hans ögon, eller som jag tror att han upplever det. Det finns en länk till den bloggen i länk listan.


Idag har jag visserligen hunnit med att ringa min handläggare på FK så förhoppningsvis så får jag ut min sjukpenning för juli-augusti nu och att allt har ordnat sig med diverse skulder och felutbetalningar från jobbet..

Jag blir så less på alla fel som dessa kära myndigheter och företag kan göra och så kommer de nästan alltid undan med det så att det i slutänden blir mitt fel ändå...

Ta bara dessa underbara försäkringsbolag...I slutet av september ringde jag vårt försäkringsbolag som vi har på hundförsäkringen och ökade upp Lokes livvärde. I samma samtal så tecknade jag en juniorförsäkring för Waldo i mitt namn..Sen efter det har tiden gått och det har kommit papper på Loke att hans försäkring är ändrad och nya inbetalningspapper..Men ingenting om Waldo...Tills idag då trillar det ner ett brev i lådan om en annulering av en hundförsäkring..Jaha?? Brevet var till Mange och i det så står det att vi har brustit i betalningarna och därför säger dom upp försäkringen...Men vad fan jag har ju betalat alla räkningar från detta bolag och det finns på vår banksida..Så det var bara att sätta sig och ringa och kolla vad det handlade om...Jo då var det ju Waldos försäkring det gällde.. Så då var jag ju tvungen att ifrågasätta hur det kunde komma sig att den för det första stod på Mange? Det är ju min hund och det var jag som tecknade försäkringen på honom...

Och hur skulle jag kunna betala något som jag inte ens fått papper på? Jo då hade enligt dom papper skickats ut och inbetalningskort och påminnelser på dessa räkningar med, men jag har ju inte fått ett enda papper om det..

Så kontentan av det hela är att jag har haft en oförsäkrad hund sen september och nu är han för gammal för juniorförsäkringen som kostar 2888 om året utan nej nu måste han ha vuxenförsäkring och den kostade 4350 om året...Det är ju för fan sjukt, det är inte jag som har gjort fel utan dom så varför ska jag bli drabbad för??

Så nu sitter jag och kollar runt på andra försäkringsbolag för att se om jag hittar nåt som är bättre/billigare...

Kul kvällsnöje liksom...


Av Anna Englund - 10 november 2009 21:38

Jag har haft ont i ljumskarna sen igår och idag på eftermiddagen blev det bara värre..Då spred det sig till nedre delen av magen och bak i ryggen med så jag hade mest bara lust att krypa ner i sängen och inte komma fram förrän imorgon.. Nu börjar jag ledsna på att vara gravid, alltså det är jättemysigt att känna när bebben rör sig och så men nu börjar den bli för stor så det gör mest bara ont..

Men men det är bara att krypa isäng och hoppas på att det är bättre imorgon annars så får jag väl helt enkelt ligga i sängen hela dan när Elsa är hos dagmamman..Vilket hon är för det var ju inga fel på henne imorse så det var bara att köra iväg henne till öppna förskolan..


Idag fick hundarna vara ute i hundgården för de blir ju alldeles rabiata när de är inne om dagarna och det straffade sig för dom tidigare så rena och vita hundarna är numera smutsgråa...Waldo har även diverse ascessoarer kallade lerklumpar hängandes i pälsen...Suck stånk och stön men de får faktiskt hänga där tills imorgon för jag orkar inte stå dubbelvikt över honom och karda idag och för den delen ska han ut i hundgården igen imorgon bitti så då blir det mer..


Idag fick hundarna prova på Magnussons foder och de var alldeles galna i det.. Loke kastade i sig sin mat sen gick han och försökte stjäla Waldos mat också, och det gick ju inte han med på så det höll på att bli slagsmål ute i köket så vi fick säga åt Loke att gå ut därifrån så Waldo fick äta upp..

Så himla skönt att se Loke gilla nåt med tanke på att han har varit så svår med maten sista månaderna..

Så nu ber jag för fullt att den här maten ska fortsätta falla honom i smaken..


Nej nu ska jag krypa till kojs och försöka hitta drömmarnas land men det är inte lätt nu för tiden...


( hua vad med gnäll det blev idag..)

Av Anna Englund - 9 november 2009 22:40

Jag undrar jag om min lilla fröken har fått knorrsjukan? Hon är jättedålig i magen klagar över värk i fotleder och är rinnig i näsan. Så det ända som saknas så är det feber så vi får se under natten vad som händer...

*suck*

Av Anna Englund - 9 november 2009 10:59

Lägger ut lite bilder från morgonen när hundarna var ute och lekte.

  

                                        

Av Anna Englund - 8 november 2009 22:33

Nu är åtminstone Waldo badad så nu är han vit igen.. Och alldeles utmattad, han gillar inte riktigt att bli badad men är man svart ända upp på huvudet så har man inte så många val.

Imorgon är det dags för Loke att få sig ett bad så han slutar stinka grisskit...Så det blir väl till att använda min duschcreme från Oriflame som luktar cocosnöt för att han ska börja lukta gott igen..

Men det lär ju inte vara så länge att de är rena när det är leråker ute på tomten och i hundgården. Men ett tag kanske iallafall, man måste ju va optimistCool

  

Så här ser en nybadad st bernhards valp ut som har slocknat av utmattning i fåtöljen...

Av Anna Englund - 8 november 2009 12:10

Så var det en ny dag och nu har jag nya krafter så nu kommer en liten update från helgen.

Igår var det bara jag och Elsa hemma på förmiddagen för, hör och häpna, Mange var i skogen och jagade...Så vi tog sovmorgon ja eller jag försökte men Elsa klev upp samtidigt som Mange så hon var vaken tidigt...Tack gode gud för disney channel säger jag bara..Skrattande

Sen blev det frukost och så brummade vi iväg till hundklubben för det var städdag där igår, inte för att jag är till så mycket hjälp men man kan ju alltid prata lite strunt och så tycker Elsa att det är kul att åka dit och "träna" Waldo..

Efter det var det bara att åka hem och byta om och åka till Danmarks kyrka på dop, det var Jennys lilla söta Freja som skulle döpas..Hon var jätteduktig, inte ett ljud på hela dopet utan hon såg ut att vara tämligen nöjd med tillvaron..Och efter dopet var det dags för fika i Sävja, jättesmarrigt med cupcakes och bullar och tårta..Elsa åt massor och för en gångs skull så lyssnade hon riktigt bra på vad man sa så vi kunde ju faktiskt vara kvar nästan ända fram till presentöppningen. Men eftersom vi skulle in på biltema med så var vi tvungna att åka för att hinna dit innan det stängde..Så det blev lite shopping därinne med innan vi åkte hem..Elsa hon var så trött då så hon somnade som en stock i bilen och sov hela vägen hem..


På kvällen tog vi det bara lugnt, jag var iväg till österbybruk och köpte hamburgare på grillen bara..Sen var det bara slötittande på tv på agendan resten av kvällen.

Idag när jag vaknade så var det tyst i hela huset och det var så skönt. Mange och Elsa var i skogen med Loke så det var bara jag och Waldo hemma..Det är vid dom här tillfällena som jag verkligen känner att jag behöver få vara själv på morgonen och bara få ta det lugnt, iaf nån gång ibland..Ingen stress med hundar som ska ut och ha mat och Elsa som ska upp och ha frukost och köras till dagmamman utan bara jag och lugnet.

Och det som är kvar för dagen är middag hos svärföräldrarna eftersom Manges farmor har fyllt år och så är det ju faktiskt fars dag..

Ovido - Quiz & Flashcards