Tobotroll-om trollen på landet

Alla inlägg under januari 2011

Av Anna Englund - 21 januari 2011 22:19

Jag ska berätt om hur det gick för Olivia idag på kyrkis alldeles själv utan mamma men det får bli imorgon..

Jag har legat hela dagen efter en skitnatt och fortsatt dag med sammandragningar och apbajsmående så jag orkar inte blogga ordentligt idag..

Av Anna Englund - 19 januari 2011 20:31

Igår började Olivias inskolning hos dagmamman och ja hon är ju som hon är så det hur bra som helst. Idag var hon där själv lite drygt 1,5 timme och på fredag ska hon vara på kyrkis mellan 9-12 själv. Jag var inte ens saknad idag och inte ville hon följa med hem heller.. Så ja hon är dagisbarn precis som sin storasyster...


Imorgon blir det Gränby med båda barnen och Lisa och det ska bli så himla skoj att få umgås med henne ett par timmar. Det blir så lång tid mellan gångerna eftersom hon jobbar mycket och jag har annat och göra.

Så imorgon då ska det investeras i ett par bhar som mina Dolly Partontuttar får plats i och inte smiter ut överallt i...

För och nackdelar med att va på tjocken, man får leva med daglig ångest över att se hur hyllan såg ut för typ 10 år sen och som man vet att man aldrig mer kommer få uppleva annat än när man är på tjocken...

Men ja änt bitter ja int!!

Av Anna Englund - 17 januari 2011 23:26

Det har varit glest med bloggandet i helgen och det är för att jag har gjort annat och för att jag faktiskt inte sitter vid datorn sådär jättemycket direkt.

I lördags var jag på "plastparty" hos Marie i Örsa och jag som inte skulle ha nåt fyndade ju självklart flera stycken jättenödvändiga saker..

När jag kom hem därifrån så hade vi Marion och Stefan på middag för ett sent firande av Olivia och sen stupade jag bara isäng i princip.

Igår blev det lite rörigt på dan då jag upptäckte att våran otroligt söta, lydiga snälla och goa laika hade rymt (ja Marie jag ljuger) ur hundgården och var spårlöst försvunnen. Så Mange åkte iväg och jag ringde grannbonden för att kolla om han hade sett till honom, det hade han inte men däremot en av de andra grannarna hade ringt till dom och talat om att de sett en varg på åkrarna så då listade vi ut var han var. Och Mange fick tag på honom ohos grannen så nu är han tillbaka, hundgården är modifierad för tredje gången tror jag så nu ser det ut som om vi har satt fängelsestaket runt hundgården... Men nu ska de va f-n om han rymmer!!


Och idag har jag varit arg, haft översvämning av gravidhormoner mm bara för att jag fastnade på vår parkering när jag skulle hämta Elsa... Och mer om det berättar jag imorgon nu ska jag gå och leka stoppkork i badkaret..

Av Anna Englund - 14 januari 2011 16:08

Jag fryser och är trött och mår sådär halvdant idag.. Jag vet inte om det är för att jag var vaken halva natten med Olivia som bara skrek och var arg eller om jag håller på att bli sjuk igen. Jag vill verkligen inte bli sjuk igen nu när hostan och det i princip är helt borta men det kan jag inte göra så mycket åt isåfall.


Det är kallt som fan ute imorse var det 20 minus och ja då min bil tydligen inte ligger med på prio listan så har självklart inte "någon" sett till så att dörrarna inte fryser fast. Inte så kul att komma ut med barnen i den kylan och behöva börja klättra runt i halva bilen för att kanske få upp någon dörr så att de kan få sätta sig i den betydligt varmare bilen... Så efter många om och men och efter att ha hivat in Olivia via förardörren så lyckades jag få upp en bakdörr så att Elsa kom in också...

Suck tydligen så är det principen "tjurskallig kvinna reder sig själv" som funkar bäst här hemma... Då blir ju nåt gjort åtminstone...


Helena var hit en sväng på dan och fikade och hämtade flyttkartonger för såna hade vi tydligen väldigt gott om:)

Jag sak hämta 2 hönor hos henne sen någon dag så då blir det ännu mer ägg och tuppfan kommer bli skitlycklig när han får 2 nya pullor och göka på för det är ju det enda han gör när man är hos dom. Men tuppar har ju ioförsig inte så många andra syften heller... ha ha...

Nej nu ska jag fundera lite på middagen och sen ska jag väl ta mig iväg till affären..

Av Anna Englund - 13 januari 2011 23:22

Ja för att förklara min överskrift lite dådå... Jag fick ju en långhårig svart honkatt av Helena med familj när jag fyllde år, hon fick namnet Vera. Henne har det ju stått lite om till och från här.. Nu ikväll när jag tittade på tv så kom Vera och gosade ner sig i knät som hon brukar göra.. Och då helt plötsligt så fick jag bara nåt infall (eftersom jag ska kastrera kattan) att kolla så det verkligen var en hon... Döm om min förvåning när jag upptäcker att där det borde ha varit en *piiiip* satt de 2 kulor  

Jag är uppvuxen med katter och kattungar och van att kolla kön, vilket jag och Helena gjorde när de var små men även vi kunde tydligen ha fel eller så är hon en tvekönad som helt plötsligt bestämde sig för och bli enkönad och dessutom pojke... Lite jobbigt om jag hade ringt veterinären och bokat tid för kastrering av honkatt och kommit dit med en hane..  

Så nu är kattan Vera omdöpt till katten Babsan av vissa anledningar...Ha ha ha

Av Anna Englund - 13 januari 2011 18:11

Glöm inte bort att tävla!!


CLINIDERM tävling


Fina priser!!

Av Anna Englund - 13 januari 2011 13:12

Jag skrattade igår kväll när vi satt och tittade på tv och dum som jag var så filmade jag ju inte. Waldo låg och sov nedanför fåtöljen och snarkade som bara han kan då kom Olivia och klättrade upp på honom. Så hon satt mitt på honom vänd mot hans rumpa och körde "hoppla hästen" och enda reaktionen från hunden var att han titta upp var det var för nåt som satt och hoppade på honom... Så jävla genomsnäll hund jag har, jag är så kolosalt nöjd med honom.

Efter att ha hoppat en stund så tog hon en visp och använde som ridspö på rumpan på han precis som att det skulle gå fortare, goproppan min.. Tur att hon är liten fortfarande så hunden lider inte att av ha henne på sig och skulle han inte vilja det så kan han ju faktiskt gå därifrån. Mitt i allt det här kom Loke för då var han så avundsjuk på uppmärksamheten som Waldo fick så han måste lägga sig bredvid honom och tugga på han lite... Men det hjälpte inte, Waldo bara snarkade vidare.. Men Loke fick sin beskärda del av uppmärksamhet av Olivia en stund senare för då stod hon och pillade in tårna i örat på honom  


Annars så var kvällen lugn som vanligt, jag tittade på del 3 av Svärdet & Spiran och Mange låg uppe och sov med ungarna.. Så vuxensällskap om kvällarna här hemma är det himla dåligt med.. Så det var jag och en ask belgisk choklad, päronsoda och chips och 2 tiggande hundar och tvn.... Jätteskoj....


Idag har det varit highlife mest hela dagen vilket det oftast blir när Elsa är ledig från dagmamman... Hon blir rastlös efter nån timme och bråkar med sin syster, säger emot eller bara springer runt och skriker och hittar på otyg.

Just nu är det lugnt men det är för att hon är uppe och leker??eller hittar på sattyg i vårt sovrum eller något.. Jag tänker inte gå upp och titta för då ramlar jag väl i trappan eller nåt och det är jag inte sugen på.. Det visar sig sen när jag eller Mange går upp ikväll, alltid lika spännande..

Som tur är för hennes del så är det dagmamman och kyrkis imorgon igen så hon får utlopp för all sin energi och får den stimulans hon behöver, hon är som sagt var ett väldigt energiskt barn som behöver massor med fart och barn hela dagarna och så har hon varit sen hon var liten. Det som är ett stort + med det är att hon hellre går ut och leker själv på tomten ett par timmar istället för att glo på tv eller spela dataspel el liknande.. Jag tycker att det är illa när barn som är 3-4-5 år gamla tillbringar massor med tid framför dessa elektroniska skitgrejer istället för att vara ute i friska luften... Är det ett tecken på att vi tar den lätta lösningen på hur vi ska roa våra barn eller vad?




Av Anna Englund - 12 januari 2011 13:59

Vilken underbar dag det är, vackert väder, snälla barn som gör som man vill, lydiga hundar och jag mår kanon!

Nej nu ljuger jag så sde står härliga till men om man vänder på det hela så kommer sanningen fram. Vaknade upp med ett grustag i ögonen och värk överallt och sammandragningar, ser mig själv i spegeln och inser att fy fan vad snygg jag är eller nej var för 10 år sen, vem fan är det där i spegelbilden egentligen??

Kollar ut och ja men självklart det där vita helvetet ramlar ner idag med och bilen är täckt av det... Barnen trilskas och ska inte klä på sig eller äta frukost och bara vara osams med varandra. Hundarna ska ut och ja självklart så drar de åt varsitt håll och definitivt INTE åt det hållet vi ska gå...

Efter många om och men är det äldsta barnet på plats hos dagmamman och jag får bära ut en jättesur syster som helst ville stanna kvar och fortsätta leka i lekrummet med de andra barnen.. Kommer hem och fortfarande så vräker det vita ner och dessutom i form av tung j-a blötsnö... Kommer in och tar en kopp kaffe och Olivia slocknar efter en flaska välling, lugnet återkommer i kroppen och jag känner att nu kan jag ta itu med resten av dagen...


Kanske kan det bli en halv underbar dag av den här dagen iaf... Om Elsa är på bra humör vid hämtning, karln kommer hem i tid och det är lugnt och stilla ikväll vid matlagning och ätning.... Men å andra sidan vad tror jag? Vad skulle göra denna dag så annorlunda mot alla andra dagar?

Nej lugnet i detta hus inträffar efter kl nio då alla i huset utom jag sover och det är tyst och jag kan sitta i soffan och filosofera.


Hur är era dagar??

Ovido - Quiz & Flashcards